~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 11 Mac 2011

cerita di pagi jumaat

Salam jumaat yang mulia. Seawal pagi aku dah disambut dengan jem yang melampau sepanjang perjalanan menuju ke ofis. Naik lif nak masuk ofis pula, aku sangkut dalam lif seorang diri. Aku jadi pucat lesi. Aku takut lif terhempas sebab aku membayangkan peristiwa lif terhempas yang aku baca dalam suratkhabar tahun lepas.

Aku dahlah banyak dosa. Ibadah pula tak sebanyak mana. Tiba-tiba aku rasa seperti nyawa dihujung tanduk. Sesungguhnya aku takut mati. Sebenarnya ini bukan kali pertama aku berdepan dengan situasi ini. Di rumah lama aku, hampir tiap-tiap bulan aku tersangkut dalam lif sorang-sorang, aku tendang-tendang lif tu, aku menjerit sehingga keluar suara jantan setelah usaha aku nak keluar dari lif mengalami jalan buntu. Button yang aku tekan langsung tak membantu aku.

Tapi inilah kali pertama aku sangkut dalam lif di ofis aku selama lebih 6 tahun aku kerja di sini. Sangkut di tingkat 13 pula tu, ngeri aku rasa. Dalam aku kebingungan sorang diri, lif akhirnya terbuka. Kebetulan masa nak keluar lif, ada sorang mamat tegur aku, kenapa katanya? Agaknya dia hairan melihat aku yang hampir nak menangis. Lif ni sangkut tadi, aku jawab sepintas lalu dan terus berlalu. Ooo, ingatkan takut hantu. Dia ketawa. Laaaa, aku tak terfikir pulak pasal takut hantu. Kalau hantu cekik aku, aku mati syahid apa? Hehehe

Masuk je ofis, aku on pc aku dan menuju ke tandas. Aku sengaja singgah di depan tempat duduk seorang akak. Berdiri tercegat memandangnya. Ye gadis hijau, semalam hijau, hari ni hijau, nak apa? Sambil sengih pandang aku. Dia pelik agaknya sebab aku ni bukan jenis menyinggah tempat orang tanpa sebab.

Aku nak bagi sedekah, aku jawab tersenyum-senyum. Wow, sedekah apa? excited akak tu bertanya.

Sebuah senyuman, aku jawab sambil tersenyum lagi dan meneruskan perjalanan ke tandas. Sempat aku kerling ke belakang dan melihat akak tadi sambil tersenyum lagi dan dia membalas senyuman aku dan ucapkan terima kasih atas sedekah aku. Aku mengangkat tangan tinggi-tinggi dan berkata Hijau bumi Tuhan. Tak ada kena mengena pun. Hahaha

Aku melepaskan hajat yang patut di tandas.

Salam jumaat yang mulia.

P/S : Sedang mempertimbangkan nak balik kampung jam berapa, sebab bapak kandung aku masuk hospital semalam.


4 ulasan:

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum WBH...

Semoga selamat di perjalanan. Kalau memandu, hati2lah dijalanraya. :)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

waalaikummussalam w.b.t

terima kasih akak atas nasihat itu :-)

makdara TERdiva berkata...

semoga dipermudahkan segalanya.. :D

Wanita Bertudung Hijau berkata...

terima kasih mak dara :-)