~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 22 Disember 2011

Luahan rasa tentang poligami

Sebelum aku panjangkan luahan rasa email yang aku dapat di bawah, aku nak jelaskan di sini, luahan email ini tiada kaitan dengan hidup aku. Cuma email ini mampu segarkan mata aku daripada mengantuk yang amat sangat.

Silalah baca luahan rasa seorang wanita iaitu Dr Fauziah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat dan warga SIM,

Semoga semuanya berada di rahmat dan redha Allah s.w.t. Malam tadi saya banyak menerima email peribadi yang bertanya kenapa dan bagaimana Dr Fauziah sanggup menyokong poligami?

Kepada mereka yang mengenali saya sejak 2009 mereka mungkin faham kenapa saya menyokong poligami. Dan kepada mereka yang baru menyertai SIM saya sarankan melawati facebook saya dan membaca Notes yang bertajuk, "Keluarga Ustaz A". Tulisan ini pernah disiarkan di SIM dan boleh dibaca di Google. Sampai hari ni saya tak sempat menyempurnakan Blog saya.

Mungkin ramai yang terfikir, Dr fauziah tu nak cari publisiti atau glamour di kalangan ahli-ahli SIM yg lelaki. Saya tak perlu dan tak akan mencari publisiti murahan. Bukan dapat apa pun.Mungkin juga ada yg terfikir, Dr Fauziah ni tak sayang suami dia agaknya atau sebab ada problem dengan suami kut. jadi dia tak kisah dengan poligami.

Semuanya salah, demi ALLAH...satu2nya sebab kenapa saya menyokong poligami ialah kerana saya sayangkan ALLAH dan RASULULLAH. Saya bersabar menghadapi ujian ketika belajar utk dapatkan segulung ijazah bernama Phd juga kerana saya sayangkan Allah dan Rasul. Semua masalah saya hadapi dengan kesabaran kerana cinta dan kasih saya kepada Allah.

Kata Imam al-Ghazali, iman manusia itu ada 3 peringkat. Pertamanya ialah iman seorang hamba (slave). Seorang hamba yg berbuat sesuatu perkara semata-mata takutkan tuannya. Dia tidak berani tidur semasa buat kerja semata-mata takut dipukul oleh tuannya. pendekata semuanya dilakukan oleh faktor takut. takut kena marah, takut tak dapat makan, takut itu dan takut ini. itu iman seorang hamba.

Dalam konteks kita dengan Allah, kita buat baik sebab kita takaut Allah tak masukkan kita ke syurga.KIta tak buat jahat sebab kita takut Allah masukkan kita ke neraka. Kita jaga suami baik-baik sebab kita takut suami kita cari isteri lain atau perempuan lain. Kita berbaik dengan mak mertua kita sebab kita takut kita dikatakan menantu yg tidak baik.

Iman yang kedua ialah iman seorang saudagar (traders/merchants). Setiap yang dilakukan ialah kerana ingin mencari keuntungan. Apa yang diberikan sentiasa diharapkan balasan dan ganjaran. Mesti sentiasa ada give and take. Tidak ada istilah memberi tanpa mengharapkan balasan.

Begitu juga hubungan kita dengan Allah. kebanyakan kita berbuat baik sebab mahu masuk syurga, tidak mahu ke neraka. Kita berbuat baik kerana ingin mendapat pahala. Kita bersedekah kerana inginkan rezeki kita dimurahkan. Kita mengajar anak org dengan baik dengan niat org juga akan mengajar anak kita dengan baik. Kita sayangkan suami sebab suami bagi kita macam-macam. Kita berbuat baik dengan mertua kita supaya kita boleh pinjam duit daripada dia waktu kita susah dan sesak. Kita berbaik dengan orang lain supaya kita boleh jual produk kita. itu iman seorang saudagar.

Iman yang ketiga ialah iman seorang kekasih. Kalau kita ada kekasih, kita amat sayangkan kekasih kita. kita selalu rindukan dia. Apa saja yang dia suruh kita akan cuba buat. Apa saja yang dia larang kita akan cuba turut walaupun hati kita tak suka. Kalau kita ada duit perkara pertama kita nak buat ialah berikan hadiah kepada kekasih kita. Dan kalau kekasih kita tidak berikan apa-apa pun kita tak rasa kecil hati. Sebab dia kekasih kita. Kita tengah sesak pun kita sanggup belanja kekasih kita kerana kita sayangkan dia.

Dalam hubungan kita dengan Allah, bila kita anggap Allah itu kekasih kita, walaupun kita mungkin tidak layak, kita akan buat apa yg Allah suruh kerana kita kasih Allah dan Rasul. Kita akan tinggalkan semua larangannya kerana kita kasihkan Allah sebab kasih Allah ini tidak terhitung banyaknya. Bacalah surah al-rahman dan lihatlah tafsiran suran al-Rahman. Jangan hanya bermegah sebab dapat khatam al-Quran setahun 3 atau 4 kali.

Saya bukan wanita solehah, masih teramat banyak kelemahan saya. Solat pun kadang2 terlewat kerana keadaan kerja yang tidak menentu jadualnya. Kadang-kadang kelas 3-5 ptg. kadang-kadang 4-6 petang. Saya kadang-kadang pakai stokin kadang2 tak pakai. kalau saya pakai kasut yg tutup kaki memang saya tak pakai stokin.tapi kalau saya pakai sandal, baru saya pakai stokin.

Back to poligami, saya cuma seorang hamba Allah. kenapa saya nak menentang poligami sedangkan kita selalu kata, Allah tahu apa yg baik utk kita. maksudnya poligami itu baik utk kita cuma kelemahannya kerana lelaki hari ni kebanyakannya tidak tahu dan tidak mahu belajar bagaimana cara Nabi Muhammad dan para sahabat berpoligami.

Demi Allah, saya bernikah pada usia 23 tahun dan suami saya 30 tahun. ketika itu masih di tahun 3 di Akademi Islam Universiti Malaya aliran Shariah, minor undang-undang dan Sains politik. Saya mendapat anak selepas tamat pengajian dan mengambil ijazah pertama saya dalam masa pantang 22 hari (berbengkung). ketika anak sulung saya berusia setahun, saya mendapat tawaran program Sarjana Undang-undang (LLM) di University of London, UK. Waktu itu usia saya 24 tahun. Sebulan sebelum berangkat ke UK, meninggalkan suami dan anak di Malaysia, saya meminta suami saya bernikah dengan kawan sepejabat dia, bernama Wan F. Wan F berusia 30an dan ada kawan suami beritahu saya, Wan F amat meminati suami saya. Hubungan saya dan Wan F baik2 saja. Saya memanggilnya kak wan. saya suka dengan budi bahasanya, kelembutannya.

tapi suami menolak dan suami bertanya saya, "awak ni tak sayang suami ke?" Suami saya seorang ustaz, patutnya dia tahu kenapa saya menyuruhnya bernikah lain.Bukan sebab tidak sayang suami, tetapi sebab saya tak mahu dia keseorangan pada malam hari. saya tak mahu saya mendapat dosa membiarkan suami tidur sorang-sorang tidak berteman. Pada waktu itu saya berumur 24 tahun dan suami saya 31 tahun. Saya tak mahu suami saya pagi petang siang malam minum di kedai mamak atau kedai masa macam bujang dulu. Tapi suami tetap menolak.

Selepas tamat sarjana undang-undang saya balik ke Malaysia memulakan tugas sebagai pensyarah di UIA Petaling jaya. Antara pelajar saya waktu itu ialah Dato' Noriah (mantan ketua Traffik Malaysia) dan ramai lagi pegawai2 polis yang jauh lebih tua daripada saya. Waktu itu saya berumur 25 tahun.

Tiba-tiba saya mendapat tahu sahabat baik saya S telah menjadi janda kerana ditipu dengan nikah mut'ah semasa dia di Sdney, Australia. Sayunya hati melihat surat cerai yang dikirmkan oleh bekas suaminya (org pakistan) dari Australia dan skeping nota yang ditulis, "I'm sorry. i married u just because to avoid zina." satu tamparan hebat bagi S, tapi saya terasa juga kesedihan dia sebab dia sahabat saya walaupun kami baru berkawan 3 tahun.

sekali lagi ketika berusia 25 tahun, saya meminta suami saya bernikah dengan S sahabt saya. Saya tidak kisah kalau kami ditakhdirkan tinggal serumah pun. sebab saya kenal hati budi S. Uniknya S ini tidak bertudung, tapi hatinya baik mengalahkan orang yang pakai tudung labuh. Pernah saya tanya dia semasa di UK. "S, aku nak beli tudung nak bawa balik ni, hang nak warna apa?"

dan s menjawab dgn selamaba, "Fauziah, hang tak payah gatal2 nak belikan aku tudung. esok kalau aku nak pakai tudung, aku beli sendirilah. hang beli hadiah utk anak haang dan laki hang cukuplah." Itu cara dia bercakap, tetapi saya tak pernah terasa hati sebab saya tahu hati budi dia. Tergelak saya waktu itu sebab ingatkan dia tak faham kenapa saya nak belikan hadiah tudung. cara saya bersahabat, saya akan baik dengan keluarga sahabat saya. sebab tu saya kenal ayah dan mak dia, saya kenal adik2 dia, saya kenal anak2 saudara dia dan saya kenal abang dan kakak tiri dia (anak bekas isteri pertama ayah dia).

suami saya juga kenal S. tapi dia tetap tak mahu bernikah lain. Anak2 saya semua rapat dengan S...dan memanggilnya makcik/auntie S. Sebab suami tidak mahu berpoligami, akhirnya saya memberitahu S, "kalau aku mati dulu daripada hang, aku minta hang jadi pengganti aku S. Hang yang akan jadi ibu anak-anak aku nanti. Bukan ibu tiri.tapi ibu." sebab anak-anak saya membesar dan mengenali S. S terkejut, tapi saya beritahu dia. "I'm serious." dan sejak itu juga saya terus memujuk suami, nikahlah dengan S. tapi suami tetap menolak. kata anak sulung saya, cuba ibu cari perempuan yang lebih cantik dari ibu. tentulah abah mahu.... dan saya beritahu anak saya, "auntie shila memang tak cantik tak comel, tapi hati budi dia baik, ibu dah kenal semua keluarga dia."

Kalau abah nak yang cantik suruh abah cari sendirilah, jawab saya.

Bila adik2 perempuan saya tahu semuanya cakap, "Kak jah..hang ni memang gilalah." Arwah emak saya pulak kata, "org duk minta dijauhkan, minta simpang malaikat 44, hang pulak suruh laki bernikah lain." Ayah saya cuma tersenyum sebab dia pun memang yang ada hati nak berploigami. Bila pelajar2 saya tahu cerita saya dan S, mereka jadi pelik. ada pelajar kata, "sebab madam nak payung emas ke?"

Saya tersenyum dan menjawab, "kalau Allah tak bagi payung emas pun tak apa, yang penting Allah tahu saya tidak pernah mempertikaikan hukum2 yang Allah berikan dalam Quran dan Sunnah Nabi" Saya cuma nak menjadi hamba yang meredhai dan diredhai (Rhodiyatan mardhiyyah). Tapi rupanya kalau kita redha dengan poligami, Allah tak akan uji dengan poligami. Allah akan uji dgn perkara-perkara lain. Orang yang anti poligami itulah yang akan diuji dengan ujian berpoligami.

itu saja yang dapat saya jelaskan. kenapa saya nak pertikaikan poligami. layakkah saya seorang hamba mempertikaikan apa yang Allah halalkan? Saya selalu sedih bila tengok isteri2 yang terlalu cepat minta cerai kerana suami ingin berpoligami.sedangkan suaminya mampu dari segi ekonomi dan lain2. Paling saya sedih bila melihat isteri2 pertama yng memaksa suami menceraikan isteri kedua walaupun dah ada anak. Paling hancur hati saya bila melihat isteri2 yang hidupnya sudah cukup mewah tapi masih takut suaminya bernikah lain. dan paling malang bila isteri yang tidak dapat melahirkan anak, isteri yang sudah tidak ada nafsu melayan suami di kamar tidur masih melarang suami berpoligami.

Bila tahu suami nak poligami kita marah, kita melenting.kita lari balik rumah mak ayah kita. mak ayah pula masuk campur sampai pukul2 suami pun ada. maki hamun suami jangan ceritalah.sampai lupa semua kebaikan menantu. Tapi bila anak lelaki mereka nak nikah lain, mereka tak maki pula. tak pukul pula anak mereka. Zalimnya kita....mengamalkan double standard utk anak dan menantu.

Bila suami nikah senyap2 dan hanya tahu bila dah ada anak kita marah jugak. patutnya bersyukurlah suami kita tak berzina. banyak kes yang nak jaga hati isteri tapi sanggup berzina. Bukan saya tak pernah jumpa kes-kes macam tu. Sudahnya kita menjadi hamba Allah yang menentang hukumnya tetapi kita setuju dengan syaitan yg suruh suami kita berzina. dosanya bukan hanya suami yg dapat, tapi kita adalah contributing factor kepada masalah perzinaan tu.

Entahlah...kadang2 saya menjadi serba salah. saya ni perempuan tetapi saya terpaksa mengatakan sesuatu yg perempuan tidak suka. Apa nak buat, ini benda yang benar. sebab tu kalau dipanggil ceramah pasal poligami org perempuan akan marah kat saya. lepas tu terus blacklistkan Dr fauziah. jgn bagi datang dah masjid ni sebab dia menyokong poligami. maaf ya, kalau nak jemput saya utk kutuk poligami minta maaflah, biarlah saya tak dijemput. kalau saya dijemput ceramah utk memuji sahaja, tak payahlah jemput.sebab tugas saya ialah mengatakan yg benar itu benar, yg salah itu salah.

Ada org tanya saya, "kalau ditakdirkan Dr fauziah jadi ibu tunggal sanggup tak berpoligami?"

jawapan saya, " sanggup dengan syarat isteri pertama atau pertama dan kedua itu yang meminang saya. isteri pertama/kedua itu sayangkan saya sebagai saudaranya sendiri. anak2 mereka menganggap anak2 saya sebagai kakak atau adik ibu mereka. emak ayah lelaki itu juga bersetuju menerima saya sebagai anak mereka. itu saja."

saya pinjam kata-kata seorang kawan"

"To love is nothing, to be loved is something, to love and to be loved is everything"

tangan yang memberi itu lebih baik daripada tangan yang menerima.

wassalam

yang masih mencari cinta Allah dan Rasul

Dr Fauziah



10 ulasan:

marinahunny berkata...

akak tak tahu nk komen apa..tapi setuju sgt dgn dr fauziah tu. terasa jahilnya membaca kisah dia..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

marina : sy pun berpandangan serupa, mengantuk terus hilang, nmpk sgt diri sy jahil

Ariffin berkata...

Poligami ni sebenornye yg untung wanita.. Pasai apo den kato gitu?..
1. Takyah la layan suami hari2.
2. Takyah basuh baju dia hari2.
3. Takyah sedia makan minum dia hari2.
4. Masa utk diri sendiri lbh byk..

Yg fening kapla dlm poligami ni sebenornya laki2..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

ariffin (mcm nama bos sy lak) : hehehehee

pompuan cuma bimbang apabila dimadukan hilang sudah ksh syg suami padanya, hilang sudah perhatian padanya

sebenarnya bila difikirkan semula, wanita menentang pengamal poligami, dan bkn menentang poligami, betulkan jika sy salah :-)

ibuintan berkata...

hebatnya Dr Fauziah


setuju..yg benar itu benar, yg salah itu salah.

Qurratul Ain berkata...

Assalamualaikum...

Saya benar2 terkesan dengan tulisan Dr. fauziah ni...kalaulah banyak wanita yg terbuka hati dan benar2 faham seperti Dr. Fauziah ni, MasyaAllah...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

ibu intan dan qurratul ain : mmg hebat dr fauziah ni kan :-)

Diana Nazz berkata...

Assalamualaikum, betul la cakap Dr Fauziah. Orang yg takut dgn poligami akan diuji dgn poligami. Seperti saya sekarang. Selama ni saya takut kalau suami nak berpoligami, sekarang betul2 suami saya nak berpoligami tapi saya tak boleh terima sebab saya rasa masih banyak kekurangan dia esp dari segi bakti dia kepada ibubapanya. Dan dia cenderung melebihkan satu pihak iaitu yg dirasakan menyokong apa saja perbuatan dan perkataan dia walaupun yg dirasakan tak patut. Saya hanya mampu berdoa agar Allah tabahkan hati saya sekiranya poligami itu terjadi.
Rasulullah pun berpoligami cuma 11 tahun terakhir hidup baginda. Saya harap sangat kalau betul suami nak ikut sunnah Nabi, dia jadi suami saya saja selama 25thn.. lepas tu baru la berpoligami.. hehe.. lagipun saya ada baca di sebuah buku perihal Rasulullah melarang anaknya Fatimah dimadukan kerana takut mendatangkan keburukan disebabkan rasa cemburu Fatimah. Wallahualam...

couverv berkata...

ini betul2 kaw !!, haha

Wanita Bertudung Hijau berkata...

diana : betul cakap awak, hehehehe

couverz : hehehhee