~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 9 Disember 2011

Bacalah... tak rugi pun

Abu Hurairah r.a berkata, bahawasanya Nabi saw telah bersabda : Allah telah berfirman : “Berkata Musa : Wahai Tuhanku! Siapakah di antara hamba-hambaMu itu yang paling engkau muliakan? Tuhan menjawab : Orang yang suka memaafkan, padahal dia boleh membalas.” (Riwayat Khara’ithi).

Imam Ahmad meriwayatkan dari Tsauban, bahawa Rasulullah saw bersabda : “Ada seseorang yang tidak mendapat rezeki kerana dosa yang dilakukannya. Tiada yang dapat menolak takdir kecuali dosa dan tiada yang dapat menambah usia kecuali kebajikan.” (HR Ahmad).

Rasulullah saw bersabda : “Sesungguhnya Allah menyukai akhlak yang mulia dan membenci akhlak yang hina.”

“Bilamana anda mendapat kekuasaan atas lawan anda, ampunilah dia dengan bersyukur kerana telah mempu mengalahkannya.” (Ali bin Abi Thalib r.a).

Rasulullah saw mengunjungi pekuburan syuhada’ pada setiap akhir tahun. Baginda berkata kepada ahli kubur, “Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu atas kesabaranmu. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.”

Rasulullah saw bersabda : “Tiada dosa yang paling layak untuk dipercepat penghukumannya oleh Allah di dunia, di samping hukuman yang di simpan bagi pelakunya di akhirat, selain dosa kerana kezaliman dan pemutusan tali silaturrahim.”

Rasulullah saw bersabda : “Setiap manusia di temani malaikat. Jika dia tidur, maka malaikat itu mengambil nyawanya, kemudian mengembalikannya. Jika Allah mengizinkan pencabutan rohnya, maka dia mencabutnya. Jika tidak, maka malaikat mengembalikan rohnya.”

“Yang paling utama ujian baiknya akhlak, ialah : Sabar atas kesakitan dan tahan atas kekasaran orang. Siapa yang mengadu dari buruknya akhlak orang lain, nescaya yang demikian itu, menunjukkan kepada buruk akhlaknya, kerana baiknya akhlak itu, tahan kesakitan.”

Rasulullah saw bersabda : “Apabila kamu melihat orang mukmin itu pendiam dan mempunyai kehormatan diri, maka dekatilah dia! Kerana ia akan mengajarkan ilmu hikmah.”

Rasulullah saw bersabda : “Kaffarah (pembayar hutang dosa) kepada orang yang engkau umpati, ialah, bahawa engkau meminta di ampuni dosanya (engkau membaca istighfar bagi dosanya).”

At-Tabrani meriwayatkan dari Ibnu Abbas ra, bahawa, Rasulullah saw bersabda : “Apabila kamu mendengar guruh, janganlah menutup telingamu, malah, berzikirlah kepada Allah, kerana guruh itu tidak akan mengenai orang yang sedang berzikir.”

Ma’qil bin Yasar ra berkata, bahawasanya Nabi saw bersabda : Allah swt berfirman : “Wahai anak Adam ! Lapangkanlah masa untuk beribadat kepadaKu, nescaya akan Kupenuhi hatimu kekayaan dan Kupenuhi juga kedua tanganmu rezeki. Wahai anak Adam ! Janganlah engkau berjauhan denganKu, nanti akan Kupenuhi hatimu kemiskinan, dan Kupenuhi juga tanganmu dalam kesibukan.” (Riwayat Hakim).