~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Selasa, 6 Disember 2011

Energi doa

Doa secara sederhana merupakan suuatu bentuk spirituality yang secara tidak langsung merupakan salah satu bentuk penyembuhan. Dalam binak sharedang kedoktoran naturopati, bentuk penyembuhan dengan doa dikenali sebagai Distance Healing.

Doa adalah kegiatan pemusatan perhatian, berkonsentrasi secara penuh. Hal ini akan menghantar beberapa bentuk energi ke dalam tubuh (energi metabolik, energi bio elektrik, energi bio fotonik, energi magnetik) sekaligus akan meregulasi sistem dalam tubuh manusia. Dalam satu kajian ’God in the laboratory’ bentuk-bentuk energi tersebut berkesan sebagai berikut:

ENERGI METABOLIK terletak dan terbentuk dalam sel akan berfungsi sebagai bahan bakar dalam tubuh, meningkatkan fungsi dasar proses dalam sel. Keutamaan energi ini untuk mengatur regenerasi sel-sel tubuh sehingga ketahanan tubuh meningkat.

ENERGI BIO ELEKTRIK terletak dalam alur transmisi sel-sel susunan saraf dan sel otot di seluruh tubuh. Energi ini akan meningkatkan sistem komunikasi antara sesama sel tubuh(regulasi otonomik) sehingga pergerakan sel terutama pada sel darah akan lebih baik dan maklumat yang disalurkan oleh sel otak akan lebih optima sehingga kewaspadaan seluruh sel tubuh lebih terjaga.

ENERGI BIO FOTONIK terdapat dalam seluruh inti sel, Berperanan penting dalam mengaturkan sistem PNI(psychoneuro- immunology) yang berfungsi menyeimbangkan psyche(jiwa), neuro(otak) dan immune(kekebalan tubuh). Keseimbangan sistem ini sangat penting untuk menyampaikan pesanan hormonal ke seluruh tubuh.

ENERGI MAGNETIK dalam tubuh berfungsi sebagai energi kehidupan yang terdiri dari lebih kurang enam bentuk energi asas yang mempunyai fungsi dan peranan yang berbeda antara satu sama lain. Secara umum energi magnetik ini akan berperanan sebagai penghantar nutrisi ke jaringan dan organ tubuh, meningkatkan proses pembaikan dan pertumbuhan sel akibat trauma. Energi ini mempunyai peranan yang sangat penting dalam proses melawan penyakit.

Mengikut Dr Endang Kusumawardhani seorang pengamal seni pernafasan dan meditasi Anugerah Agung juga mengatakan bahawa senaman untuk melatih organ-organ tubuh jika disertai dengan olah nafas akan membuat pernafasan berjalan dengan sempurna. Ini kerana otot-otot dan saraf turut beraksi secara serempak sehingga oksigen menjalar masuk ke seluruh sel tubuh. Faktor VO2 Max (volume udara maksima) dapat terpenuhi sesuai tujuan menjaga kesihatan.