~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 26 Jun 2014

Beli online tapi tak bayar????

Assalamualaikum kawan-kawan tersayang.

Bahang bulan ramadhan dah terasa. pasti ramai dah buat persiapan untuk menyambutnya, seperti dah siap shopping baju raya, especially baju raya anak-anak, order kuih raya / biskut raya, dan macam-macam lagi la. mungkin ada juga yang dah apply cuti siap-siap untuk hari raya nanti kan.

Aku pulak tahun ni tah kenapa teringin nak beli baju melayu untuk tok ketua. nak buat sendiri tak reti-reti. haaaa kan dah rugi tak belajo menjahit.

aku pun survey la harga baju melayu di pasaran FB. survey punya survey aku pun tak tahu tahun ni nak pakai tema apa. tahun pertama kahwin recycle je baju kawin, tahun kedua kawin color hitam, tahun lepas color coklet, tahun ni nak pakai color apa ek?

tiba-tiba dalam banyak yang aku survey, nampaklah color maroon. cantiklah pulak. aku pun kebetulan ada jubah color maroon yang masih belum dipakai, aku tempah jubah tu ketika pregnantkan marsya. aku tak pakai-pakai sampai sekarang sebab aku lupa nak pakai. haaaa nampak sangat banyak benor baju aku. banyak ke? hahahaha

so, aku pun orderlah baju tu melalui whatssapp. mamat tokey baju melayu tu namanya Mie. kenapa aku mention namanya di sini?

sebabnya aku rasa aku dah jarang jumpa spesis macam dia kat malaysia ni. spesis macam dia ni macam dah pupus aku rasa, apa taknya, aku baru confirm nak beli, dia minta address, aku bagi jelah address ofis tok ketua. surprise untuk tok ketua.

aku minta dia account number cimb, sebab dalam maybank aku takde duit. dia kata dia ada account maybank je. aku kata bagilah sapa-sapa punya account cimb, wife ke, anak ke, mak ke, ayah ke, hahahaha, sebab aku malas nak transfer duit cimb ke maybank, akan ambik masa at least 24 jam baru duit dalam maybank tu ada.

dia kata dia takde jugak account cimb, pastu dia kata takpelah lepas 24 jam transfer la.

pastu tadi aku dapat mesej dalam whatssapp, dia dah pos laju dah baju melayu tu, siap ada tracking no dan keratan gambo address yang di tulisnya. aku cakap aku belum transfer lagi lah duit.

dia kata takpalah, pelan-pelan, bila-bila sempat bank in lah.

tu diaaaaaaaaa

aku cakap kat dia, aduiiii jangan dok buat macam nilah encik, kenapa encik percaya sama saya? buatnya saya tak transfer macam mana?

dia kata takkanlah awak nak tipu saya?

aku jawab, sy mungkin tak tipu awak, tapi orang lain macam mana? tolonglah jangan dok buat macam ni lagi. tolonglah, dalam bisnes jangan percayakan orang.

dia jawab, betul-betul.

aduiiii, sabo jelah, kalaulah aku tak transfer macam mana? memanglah baju melayu tu bukannya mahal pun, bawah rm100, tapi duit jugakkan. pada aku rm100 besar nilainya, boleh beli susu rania untuk stok sebulan.

termenung aku sekejap dengan mamat ni. aku doakan moga dia takkan pernah kena tipu dengan customer, moga bisnesnya maju jaya dan diberkati, moga anak-anak dia menjadi anak soleh dan solehah yang mampu bawak dia dan isteri ke syurga tanpa hisab.

dalam termenung, aku cepat-cepat transfer duit kat akaun dia.


p/s : kalian pernah hadapi macam ni tak?

2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Dah dapat ke baju tu?.

Mudah2an maju jaya perniagaan beliau.

Wanita Bertudung Hijau berkata...

baju belum sampai lagi kak chik

tp sy dah check tracking no, memang dia dah pos pagi tadi. sabo jelah

tp tak pasal dia kena bebel lagi dgn sy selepas sy bank in tadi.

wpun dia buat kebaikan tetap kena bebel. hahahaha