~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~
Memaparkan catatan dengan label minta pendapat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label minta pendapat. Papar semua catatan

Rabu, 15 Februari 2012

Minta tolong buah fikiran kalian - Tolong ya!

Sebelum aku lupa, aku nak minta pandangan daripada kawan-kawan blog ni. Tak kiralah yang nak bagi pandangan tu lelaki ke wanita, aku terima seadanya. Bantulah aku ya.

Sebelum soalan menyusul, aku nak cerita di sini, Tok Ketua minta aku bersalin kelak di Pusat Rawatan Islam Az Zahra, Bangi.

Soalan aku, perlukah aku buat juga buku merah di klinik kerajaan? Walaupun aku tahu kalau nak bersalin kat swasta tak perlu buat buku merah, tapi ramai pulak yang bagi idea supaya buat jugak buku merah, kerana check up di klinik kerajaan sangatlah details berbanding swasta.

Tapi, ada pula pertikai kerana kalau buat buku merah ni sangatlah leceh, seperti nak menunggu giliran yang sangat begitu lama, kemudian silap-silap nurse akan cakap tak payahlah jumpa doktor kalau semua dah ok.

2-2 pandangan ini buatkan aku sangat keliru. Aku dahlah tak ada pengalaman, bila ada perbalahan pendapat, aku yang pening. Boleh tak sesiapa yang ada pengalaman kongsi dengan aku.

Untuk pengetahuan kalian, setakat ni, aku belum check up apa-apa lagi tentang kandungan aku ni. Di hospital Pantai Dalamlah tulah 1st dan last aku tahu tentang perkembangan kandungan aku. Sampai sekarang, aku tak tahu apa-apa termasuklah tahap kesihatan aku. Cuma baru-baru ni je aku ke klinik panel yang general, doktor cakap tekanan darah aku agak rendah, aku dinasihatkan minum banyak air. Sejak hari tu, bergelen aku minum supaya tekanan darah aku kembali normal.

Kemudian hari ni pulak, ramai pulak cakap perut aku besar. Kandungan aku, tak salah aku minggu ni dah 2 bulan usianya, tapi ramai cakap perut aku besar, tak macam 2 bulan. Tapi memang benar pun, aku ada gak perasan, kawan aku ada 2 orang dah 3 bulan lebih usia kandungan mereka, tapi perut mereka jauh lebih kecil daripada perut aku. Ni yang merisaukan aku ni, ada masalah ke dengan kandungan aku. Sebab kawan aku cakap, biasanya 1st baby perut kecil je. Huwaaaa. Untuk sedapkan hati, aku buat lawak, kembar kot. Hahahaha

Entahlah, aku tidaklah berada di tahap risau yang membimbangkan, cuma aku nak sangat minta pandangan kalian, bagilah apa sahaja pandangan, aku akan fikir dan pertimbangkan samada aku patut atau tidak buat buku merah yang dikatakan sangat complicated dan leceh itu, atau aku terus sahaja rujuk pakar di Pusat Rawatan Islam Az Zahra je?

Minta sangat-sangat pandangan kalian. Aku tulis entry ni tanpa ada sebarang semakan, aku nak cepat sebab nak pergi toilet. Hahahaha

Rabu, 4 Mei 2011

Dulu kini dan selamanya senyum ke?

Walaupun usia perkahwinan aku dah lebih 2 minggu, di mana pada aku dah kira basi sebagai pengantin baru, tapi aku masih dijadikan bahan dan modal sesi usikan di ofis. Tahan jelah telinga dan mental untuk mendengar perkataan yang kadang-kadang rasa nak tergelak dan kadang-kadang membuatkan aku malu tersipu-sipu.

Selagi diaorang tak penat bercakap, selagi diaorang tak bosan, selagi diaorang ada modal, selagi itulah aku akan diusik. Walaupun kadang-kadang topik perbualan langsung tiada kaitan dengan aku, tapi tetap mereka akan kaitkan selagi boleh dengan aku.

Ada seorang akak tu pagi tadi cuba mengusik aku. Katanya bolehlah sekarang senyum, kita tengok tahun depan cik puan kita ni nak senyum ke tidak. Kita tengok 5 tahun lagi, dan kita tengok 10 tahun lagi nak senyum ke tidak. Sekarang bolehlah, masih baru, segalanya indah, segalanya best, lama-lama esok kau nak senyum pun payah. Macam aku ni dah anak 6. Takdenyer nak senyum-senyum lagi.

Siapa yang boleh buat kesimpulan di sini? Jauh di sudut hati sebenarnya aku ada banyak kesimpulan yang tersirat dan tersurat, tapi aku nak tengok sama tak dengan pemikiran korang?

Mari kita share

Khamis, 28 April 2011

Tolonglah aku kasi idea

Patutlah selama ini setiap hari aku dengar kawan-kawan ofis sibuk tanya sesama sendiri menu apa yang nak di masak malam kang kerana mereka dah kekeringan idea. Sekarang perkara yang sama berlaku kepada aku. Cuma yang membezakan cuma adalah aku tak pernah pula kekeringan idea, tapi, kebolehan memasak aku adalah sangat terbatas dan terhad untuk beberapa menu sahaja sebab aku ni bukanlah jenis yang pandai memasak.

Maka, pilihan terakhir aku adalah bertanyakan kepada lebai google. Terasa rugi yang amat sangat sebab aku tak pandai masak. Teringat kenangan kat kampung suami di mana aku kena ragging untuk masak. Syukurlah keluarga mentua awal-awal lagi dah sedia maklum aku ni tak pandai masak.

Tak pandai masak pun aku kena rajinkan diri ke dapur. Kenalah pandai ambil hati mentua. Dahlah aku tak ada mak bapak, dengan keluarga mentualah aku nak bermanja. Ye tak? Cemburu pula aku tengok layanan mentua dengan adik ipar aku yang bongsu. Aku dah lama rindukan kasih ibu, tu yang cepat tersentuh tu. Padahal layanan mentua dengan aku sama je dengan anak dan menantunya yang lain.

Aku nak masak apa ni? Adui la, aku tak tahu, aku patut rasa malu. Aku dah gagal kat sini.