~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 29 November 2010

Azam oh Azam

22hb Zul Hijjah. Esok hari terakhir dalam bulan November. Dekat hujung tahun ni biasanya soalan yang sangat familiar kerap ditanya, kerap didengari ialah, apakah azam baru anda? Ataupun soalannya berbunyi, azam tahun lepas tercapai atau tidak? Atau carry forward kepada tahun hadapan? Atau terkubur begitu sahaja?

Semua manusia kat muka bumi ini aku kira ada azam tersendiri. Samada sikit atau banyak, samada kecil atau besar. Yang membezakan adalah sejauh mana kita berusaha dalam mencapai azam kita tersebut. Tak malu untuk aku sendiri mengaku, bahawa sesungguhnya azam aku sendiri banyak juga carry forward. Kenapa? Adakah aku malas dalam nak mencapai azam tersebut? Tidak. Aku tetap berusaha, cuma kadang-kadang aku alpa pada azam sendiri dan bila aku melakukannya secara bertangguh, secara tak langsung aku tak sedar tahun 2010 dah hampir tinggalkan aku.

Aku ada spesifikasikan azam-azam aku. Sebagai contoh, azam sebelum berkahwin, apa yang patut aku lakukan. Aku masih ada masa untuk mencapai azam tersebut sehinggalah aku dah berkahwin kelak, aku boleh menilai samada azam tersebut tercapai atau tidak. Aku ada azam tahunan, di mana azam tersebut biasanya berubah setiap tahun bergantung kepada perjalanan hidup aku sendiri. Dan kebiasaannya azam sebegini yang akan aku carry forward walaupun bukan semuanya. Aku ada azam bulanan, di mana setiap bulan aku update azam aku. Biasanya azam bulanan lebih dikecilkan skopnya.

Termasuk aku, tak semua orang berjaya mencapai azamnya. Kalau begitu, apa gunanya berazam? Semangat semakin hari semakin mengendur, dan azam hanya menjadi angan-angan mat jenin. Azam hanya dipermulaan awal tahun, hujung tahun azam entah ke mana?

Seperti yang aku pernah tulis dalam entry sebelum ni, kita perlu ada goal setting. Dan pastikan goal setting kita lebih kepada akhirat, bukan duniawi semata. Pastikan juga kita bertanggungjawab ke atas setiap goal setting kita. Atas sikap tidak bertanggungjawab terhadap goal setting sendirilah, maka banyak matlamat kita akhirnya carry forward.

Contoh azam tahun baru adalah mahu menguruskan badan ke kepada berat yang tertentu. Tapi, berapa ramai yang berjaya. Kenapa mereka gagal? Sebab ramai yang tidak berusaha secara konsisten dan secara istiqamah, dan ramai yang gagal sebab tidak tahu cara dan tindakan yang bijak untuk menjadi kurus. Perlukan exercises yang berterusan, perlu kurangkan karbohidrat dan protein dalam pola pemakanan seharian dan lebihkan serat atau buah. Kerana kurangnya info dan sumber, mereka tak tahu bagaimana nak mendapatkan berat ideal.

Di sini betapa pentingnya untuk kita cari sumber yang sewajarnya untuk membantu kita mencapai impian kita. Kita perlukan data dan maklumat yang tepat dan sebanyaknya demi mengatasi kelemahan kita dalam menangani kegagalan untuk mencapai matlmat.

Apa kata kita bergerak sekarang? Masih belum terlambat untuk merealisasikan azam yang sedia ada.