~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 25 November 2010

Feminin bukan bermakna lembik

17hb Zul Hijjah. Aku dah lama berfikir untuk berkongsi sesuatu dengan tajuk di atas. Tapi aku takut sangat disalah ertikan. Aku takut sangat cara penyampaian aku tak kena, takut ada pihak yang terguris hati. Tapi, dah lama sangat aku pendam perkara ni, aku rasa aku nak luah juga, dan aku cuba berhati-hati dalam penyusunan ayat.

Aku seorang wanita. Aku seorang wanita yang lemah. Tapi, walaubagaimana sekalipun, terpaksa berdikari. Aku bukan ada sesiapa. Kena juga berdiri atas kaki sendiri. Lemah tidak bermakna aku tak boleh berdikari. Lemah tidak bermakna aku boleh ditindas sewenang-wenangnya. Lemah tidak bermakna aku boleh dibuli membabi buta.

Aku memang feminin. Aku tidak pengkid. Aku tidak tomboy. Aku tidak ganas. Aku memang feminin, tapi bukan skema. Aku memang feminin, terang lagi bersuluh. Ke ofis berkebaya, berbaju kurung, berskirt labuh kembang, sesekali aku memakai blaus dan seluar slack. Aku seperti kebanyakan wanita lain di luar sana, menjaga keterampilan seadanya, cuba melaram sesekali walaupun aku tak pernah bermekap seumur hidup seingat aku, ketika melangkah keluar daripada rumah. Sekadar mengenakan bedak nipis dan pelembab bibir. Lipstik? Aku memang tak pernah pakai, juga tak pernah beli. Sebab aku memang tak suka pakai mekap. Tapi, aku tetap wanita yang feminin gitu. Aku nak nampak natural walaupun aku tak lawa. Aku tetap bersyukur.

Tapi, akhir-akhir ni aku macam sedih pun ada, sedih sebab dah banyak kejadian yang aku saksikan di atas jalan raya, banyak wanita yang memandu di buli samada secara halus atau secara kasar, samada secara zahir atau secara batin, samada secara jasmani atau rohani. Mereka yang dibuli adalah wanita. Wanita yang feminin seperti aku. Dan kes ini semakin hari semakin melampau. Semakin teruk. Kes terbaru, semalam aku ada baca suratkhabar, seorang wanita rosak buah pinggang akibat diterajang oleh seorang lelaki di atas jalan raya. Puncanya, wanita terbabit secara tak sengaja tergesel motosikal lelaki tersebut menyebabkannya bergolek di atas jalan raya.

Tak dinafikan, wanita tersebut bersalah kerana tergesel, bukan sengaja gedik nak bergesel, walaupun ampun maaf dipinta secara beriya-riya, lelaki tersebut tak berhati perut meneruskan aksi terajangnya terhadap wanita tersebut. Lelaki tersebut sekadar bercalar di lengan, tapi perempuan berkenaan, menanggung akibat dan kesakitan dalam impak yang lebih besar kesan daripada kerosakan buah pinggang.

Aku berseru kepada wanita di luar sana, berhati-hatilah ketika memandu. Janganlah tunjuk sangat sifat tak confident di jalan raya. Atau buat muka blur. Pemandu lain boleh membaca cara pemanduan kita samada yakin atau sebaliknya. Contohnya, cara bertukar lorong dan take over, tergambar jelas sekiranya nampak teragak-agak. Di sinilah pemandu lain terutamanya kaum Adam akan mengekploitasi keadaan.

Mereka dengan mudah menguasai jalan raya, mereka tanpa belas kasihan membuli tanpa ada rasa bersalah. Kerapkali aku berhadapan dengan situasi ini, pemandu wanita teragak-agak nak masuk simpang, takut-takut nak bertukar lorong walaupun signal dah lama mereka berikan. Seringkali juga aku tengok pemandu wanita dihon bertalu-talu, kerana terhegeh-hegeh di atas jalan raya yang sibuk, terutamanya masa kemuncak.

Ada juga banyak kes yang aku sendiri lihat, pemandu wanita di depan aku dipintas oleh 5-6 buah kenderaan lain di hadapannya. Ini jelas menunjukkan pemandu wanita tersebut sangatlah slow. Berada pula di lorong paling kanan, memanglah kena sumpah seranah. Cara pemanduannya yang lembab menyebabkan pemandu lain hilang sabar dan memintas di hadapan pemandu wanita terbabit, termasuklah aku. Dan aku memang langsung tak paham ada kes di dalam keadaan jalan yang jem teruk mereka masih nak menjarakkan kenderaan dengan kenderaan di hadapan mereka menyebabkan ada ruang yang besar boleh dimuat untuk 4-5 kenderaan lagi. Kenapa berlaku sedemikian?

Maka, setiap kali ada ruang di hadapan pemandu di depan aku, aku cuba take over di depannya, apa yang berlaku pemandu yang aku pintas adalah wanita. Menyedihkan. Kenapa? Bukan aku nak kata pemandu wanita tidak cekap. Tapi, janganlah menyebabkan cara pemanduan kita, pemandu lain berang.

Kesannya, pemandu wanita dilabel tak cekap memandu, terhegeh-hegeh di jalan raya, takut bertukar lorong, takut nak memasuki simpang, tak patuhi peraturan jalan raya seperti sering tersalah lorong especially bila memasuki simpang baru di traffic light, dan segala macam yang dilontarkan. Tak sedih ke?

Aku tahu ada yang akan kecam aku. Mereka akan gunakan point, macamlah semua pemandu lelaki cekap. Diaorang pun ada yang bawa kereta macam kura-kura. Ya, aku tak nafikan, aku pun sering terjumpa kes sebegini, tapi jangan kerana kesalahan kita yang kita tak boleh terima, kita nak kaitkan kesalahan orang lain pula?

Kecekapan memandu bukan berdasarkan laju mana pemandu mampu pecut. Kecekapan pemandu bukan boleh diukur sejauh mana dia pandai cilok dalam keadaan jem. Kecekapan memandu tak boleh dinilai daripada zero accident. Aku tak tahu orang lain menafsir maksud cekap semasa memandu. Pada aku, kecekapan pemandu dilihat kepada bagaimana dia mampu dan berjaya mengawal situasi di jalan raya secara efisyen. Contohnya, kalau traffic light rosak, bagaimana dia nak bergerak sekiranya tiada sifat yakin dalam diri dia. Bagaimana dia nak ke seberang sekiranya dia teragak-agak. Sudahnya, dia dah menyusahkan banyak pihak, dan paling malang, kerana dia tak yakin nak bergerak, jalan tersebut menjadi sesak sesesaknya.

Nampak tak? Bijak mengawal situasi di luar jangkaan adalah tindakan bijak yang perlu diamalkan oleh semua pemandu, termasuk aku. Bijak bukan bermaksud boleh menyusahkan semua orang, seperti dalam keadaan jem, boleh redah emergency lane. Bijak bukan bermaksud traffic light merah boleh diabaikan. Bijak pun bermaksud semasa laju di fast lane, masih boleh bergayut tanpa pakai tali pinggang keledar. Bijak pun bermaksud sesuka hati cilok tanpa memberi signal.

Aku sendiri selalu ingatkan diri aku, berhemahlah di jalan raya. Bila perlu laju, bila perlu cilok, bila perlu tukar lorong, tapi, pastikan yakin dalam setiap tindakan dan pastinya lakukan tanpa teragak-agak. Wanita di luar sana tak perlu jadi tomboy, jadi pengkid untuk berubah.

Tapi, yang penting, kita kena fleksibel ikut situasi semasa. Ada masa kita agresif, ada masa kita skema, ada masa kita tegas. Tapi, kekalkan ciri feminin. Semasa memandu misalnya, ubahlah kepada sikap agresif tapi bukan pembengis pula. Contohilah serikandi zaman dahulu. Mereka tetap mengekalkan ciri feminin walaupun mereka sebenarnya pendekar disegani. Lembut bukan bermakna lembik. Feminin bukan bermakna lemah.

Kita mampu ubah cara pemanduan kita. Patuhi peraturan jalan raya. Buktikan pada kaum Adam, wanita pun terer memandu. Segala macam benda yang dilabelkan tadi oleh pemandu lelaki, kita mampu mengubahnya.

P/S: Safety itu sunnah. 

2 ulasan:

marinahunny berkata...

betul tu..kadang2 geram juga tgk segelintir pemandu wanita ni tak berkeyakinan sms driving..sgt menyusahkan org ramai..even kita pun wanita tp perlu yakin masa drive, jgn teragak2..kalu rs tak yakin jgn bawak keta, senang cita..

adik ni nama apa ye..? ;)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

sy seru kpd semua wanita, kita buktikan yg kita sehebat lelaki di jalan raya

nama sy azizah :-)