~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 4 Mac 2011

Nak gelak atau nak marah?

Sejak bulan March menjelma ni, aku tersangatlah sibuknya. Selain kerja aku yang bertimbun, aku kena ambil alih semua kerja kawan aku yang Maternity Leave sejak awal March. Bagusnya di sini, aku belajar benda baru. Tak bagusnya pula, kerja aku sendiri terbengkalai. Hendak tak hendak, atas alasan amanah dalam menjalankan tugas, aku tetap kena hadapi masalah ini dengan telus.

Berhadapan dengan kontraktor setiap hari samada secara berdepan atau menerusi telefon membuatkan aku kadang-kadang tergelak seorang diri, ada juga masanya aku rasa sakit hati dengan kerenah kontraktor yang cerewet, ada masa aku rasa seronok, ada masa aku yang rasa tak puas hati, ada masa aku rasa geram sangat-sangat. Inilah dinamakan warna warni kan dalam kerjaya. Walaubagaimanapun aku tetap hadapi dengan penuh profesional. Secara tak langsung, aku dapat memperbetulkan teknik komunikasi aku ke arah yang lebih baik dan sempurna apabila berhadapan dengan orang yang tidak aku kenali.

Tadi ada kontraktor call aku, tanyakan kawan aku yang bersalin tadi. Aku katakan padanya kawan aku Maternity Leave bermula minggu ini. Dia jawab ok. Kemudian dia sambung bertanya lagi, isnin ni dia masuk tak?

Uiksss. Aku dah confuse. Agak-agaklah soalan macam tu kan. Ada ke orang selepas bersalin terus masuk kerja? Entahlah. Itu barangkali kes luar biasa.

Untuk tidak menghampakannya, aku cakap dengan penuh berhemah, beliau akan masuk semula kerja bulan May. Aduhhh, lamanya katanya. Cuti apa tu lama sangat?

Hah? Tadikan aku dah cakap Maternity Leave. Ishhh aku cakap dalam hati. Yang aku tak fahamnya kontraktor yang bertanya tadi adalah seorang perempuan.

Sekali lagi aku jawab dengan penuh berhemah tapi ada ketegasan dalam suara aku. Maternity Leave kan 2 bulan, cuti bersalin, aku cuba tersenyum di akhir ayat supaya tak nak dia rasa malu atau terasa. Aku kena jaga juga air muka orang lain.

Masalahnya ini bukan kes yang pertama. Minggu ni sahaja dah lebih 5 orang bertanyakan soalan begitu. Dan sebagai manusia biasa, aku patut marah ke patut gelak?

Akhirnya aku ketawa berdekah-dekah depan pc sorang-sorang.

Daripada aku melayan rasa geram dan marah yang tak berfaedah tu kan. Marah itu kan api. Api itukan syaitan

3 ulasan:

marinahunny berkata...

dorang x phm kut maksud maternity leave tu..hehehe

ibuintan berkata...

hahaha... diorang faham cuti bersalin je..

sabar, geram takpe marah2 jangan

Wanita Bertudung Hijau berkata...

marina : hehehee, mula-mula tu sangka diaorg saja nak bergurau :-)

ibu intan : hehehe, betul tu akak, sy pun takkan layan rasa marah berterusan