~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Sabtu, 2 Ogos 2014

kontroversi puasa sunat syawal dan puasa qada

Assalamualaikum kawan-kawan tersayang

macam dah jadi trend pulak, perasan tak, setiap kali tibanya syawal, setiap tahun, isu tentang menggabungkan puasa 6 dan puasa qada menjadi isu yang paling hangat. di sana sini mereka membicarakan tentangnya, especially menjadi perdebatan di media sosial.

sebenarnya, ianya terpecahnya kepada dua jawapan. ada ulamak yang membolehkan menggabungkan dan ada ulamak yang tidak membenarkan, di atas alasan kukuh masing-masing. di atas hujah masing-masing.

kedua-dua ulamak tadi pula adalah idola aku, mungkin juga idola kalian dan lain-lain. so kalau korang, yang mana satu korang nak ikut???

aku bukan ulama, malah bkn tahfiz, juga bukan ustazah, bukan pakar hadis, bukan pendakwah, bahasa arab pun tak reti, maka aku tak nak komen pasal benda ni. bukan tak nak komen, tak reti nak komen sebenarnya, itu lebih tepat. lagipun siapalah aku untuk memberi hujah.

pada aku, aku berpegang pada satu alasan yang dikemukakan oleh seorang ulama, yakni, sekiranya berkemampuan, elakkan daripada menggabungkan puasa sunat dan qada, ini bertujuan untuk menambahkan kuantiti amal ibadat dan bertujuan untuk lebih dekat kepada Allah SWT. Insyaallah!

Aku mengguna pakaikan alasan ini buat masa ni, buat masa ini, buat masa ni, kerana aku yakin aku masih mampu. masih mampu berpuasa, masih mampu menahan lapar dan dahaga. mungkin tahun ini juga adalah tahun terakhir yang aku mampu, manalah tahu, mungkin tahun depan aku sudah tidak mampu, maka pada masa itu mungkin aku terpaksa menggabungkan puasa tersebut. maka pada masa itu aku akan ikut saranan atau alternatif yang kedua itu.

hidup ini kan ibarat roda, sekejap di atas sekejap di bawah, maka aku tak boleh nak mendabik dada kononnya aku ni mampu selamanya mengasingkan ibadah puasa tersebut tidak seperti orang lain yang ambil mudah untuk menggabungkan sahaja puasa tersebut. aku tidak akan berbuat begitu. tidak sesekali.

lagipun banyak hikmahnya pada aku apabila aku mengasingkannya. kerana aku yakin puasa itu penyembuh penyakit. maka dengan banyak berpuasalah penyelamat kepada aku setakat ini. biarlah orang nak kata aku rugi kerana degil mengasingkan ibadah mulia ini. kerana aku yakin Allah lebih tahu isi hati aku.

aku tak boleh nak salahkan mereka dan tidak akan menyalahkan mereka sesekali. biarlah setiap tahun isu ini menjadi kontroversi dan buah mulut di kalangan mereka. aku tetap dengan pendirian aku, kerana aku bukan seorang ulamak untuk membahaskan satu-satu kepada mereka. Aku juga tidak pandai menyusun ayat untuk menerangkan kepada mereka, tidak pandai langsung nak berhujah kepada mereka kenapa kenapa kenapa aku bertegas mengasingkan puasa aku buat masa ini. biarlah.

Allah lebih tahu