~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 6 Januari 2011

2 perkara pelik

Baru-baru ini aku sedang membaca sebuah buku semasa ofis hour di ofis aku. Tiba-tiba datang seorang kawan datang menyapa, baca buku apa tu? Aku tak menjawab, sebaliknya menghulurkan buku berkenaan kepadanya. Dia membelek-belek dan berminat dengan buku tersebut walaupun buku tersebut mengenai wasiat Rasullullah S.A.W terhadap wanita muslimah. Aku cuba menjelaskan kepadanya kenapa aku membaca buku tersebut semasa kerja. Bukan kerana curi tulang. Lebih bertujuan untuk menghilangkan mengantuk (selain mendapatkan info).

Hakikatnya, bila dah rasa segar, mengantuk dah hilang, aku sambung jalankan tanggungjawab sebagai seorang pekerja seperti biasa. Kawan aku ketawa merangkap tercengang mendengar keterangan daripada aku. Boleh ke begitu? Soalnya excited. Ya, bersungguh aku mengangukkan kepala. Bagaimana mengantuk boleh hilang apabila membaca? Seorang kawan yang tiba-tiba muncul dari arah depan mengacukan soalan.

Setiap kali mengantuk, antara perkara yang aku amalkan untuk menghilangkannya adalah melalui kaedah pembacaan. Dalam masa yang sama, otak aku akan ligat berfikir tentang info bacaan tadi, dan dari situ mengantuk aku akan hilang. Biasanya habis sahaja satu perenggan, aku tutup buku dan berfikir, merangkap cuba mengingati input tersebut dan menghafalnya.

Pelik, ujar kedua-kedua kawan aku tadi sambil tertawa. Kitaorang ni kalau baca buku lagilah mengantuk, silap-silap terus tertidur. Mereka membuat kesimpulan tentang diri mereka. Tak pernah dengar lagi kaedah menghilangkan mengantuk melalui pembacaan. Setakat minum kopi ke, red bull ke, tongkat ali ke, melakukan pergerakan seperti exercises ke pernahlah dengar. Tapi, cara ni sangat luar biasa, sambung mereka lagi. Aku tersengih. Mungkin juga betul cakap korang, aku menambah. Sebenarnya tak semua buku berjaya hilangkan mengantuk aku, sumber bacaan terpilih sahaja yang akan berjaya menyegarkan mata aku semula. Kalau disuruh aku baca buku tentang politik atau dunia sukan, sahihlah aku tertidur. Mereka pula ketawa.

Biasanya, aku akan mencari topik yang aku berminat sahaja untuk dibaca, seperti agama, kesihatan, sejarah, geografi, general knowledge atau sekadar bahan bacaan berunsur ringan seperti cerita lawak. Aku juga sangat fanatik membaca novel daripada Ramlee Awang Murshid, sebab novelnya tersangatlah sarat dengan segala macam info di mana secara tak langsung banyak mengubah mentaliti rohani dan jasmani aku. Banyak info dalam novelnya aku praktikkan dan guna pakai dalam kehidupan seharian.

Kalau tak ada buku, sebab aku sangat payah nak membeli buku, sumber bacaan lain adalah menerusi internet. Aku akan membaca blog, artikel atau mana-mana yang aku rasa boleh memberikan aku input yang bermanfaat. Mata akan jadi segar bugar, bolehlah kembali membuat kerja.

Mengantuk di ofis adalah perkara yang sangat tak best sekali jika berlaku kepada aku. Sebolehnya aku akan elakkan daripada berlaku. Aku memang jarang mengantuk, tapi sesekali mengantuk datang, aku akan cemas. Sebab aku boleh dikategorikan sebagai jenis manusia yang 'tak tahan mata'. Kalau aku mengantuk, sure aku akan terlelap tanpa sedar. Maka, alternatif terbaik yang paling berkesan setakat ini adalah melalui pembacaan. Secara tak langsung, menajamkan minda aku yang tak pernah-pernah tajam ini.

Peliknya semasa memandu, aku susah pula nak rasa mengantuk. Walaupun penat seharian memandu, walaupun jauhnya perjalanan, aku tetap enjoy memandu. Entahlah.

Dan tiba-tiba aku tersedar 2 perkara ini adalah benda normal padaku, tapi pelik di mata orang lain. Sebenarnya banyak lagi perkara pelik di mata orang lain yang aku buat, mungkin ada masa aku kongsi lagi.

P/S : Dari buku juga aku cuba kenal Allah dan diri sendiri

5 ulasan:

kakcik berkata...

Buku 50 wasiat Rasulullah kepada wanita, ya? Elok juga kita membacanya untuk panduan diri kita yang sering lupa ini...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

haaaaa, betul tu kak, byk sungguh benda baru yg sy pelajari kat situ :-)

cikceriacorner berkata...

salam akak..
heheh..sy kalo mengantuk..saya tdo..kalo baca buku lagi ngantok..heheh..
kalo memandu pon kdg2 ngantok jugak..ehehhe

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam cikceria :-)

sebenarnya itulah fitrah kita, bila mengantuk ubtnya tidur :-)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam cikceria :-)

sebenarnya itulah fitrah kita, bila mengantuk ubtnya tidur :-)