~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Selasa, 4 Januari 2011

Senyuman dan servis

Kita nyanyi bersama-sama lagu ini


Senyum seindah suria

Yang membawa cahya

Senyumlah dari hati

Duniamu berseri

Senyum umpama titian

Dalam kehidupan

Kau tersenyum ku tersenyum

Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua

Senyumanmu amatlah berharga

Senyum... membahagiakan

Dengan senyuman terjalinlah

Ikatan...

Ada yang mengatakan, senyuman itu satu sedekah, walaupun sedekah ini tidak mengeluarkan sebarang modal, kenapa masih ramai yang berat untuk mempraktikkan senyuman. Ada juga pepatah pernah mengatakan, senyuman walaupun di depan musuh, musuh tersebut tetap rasa gembira walaupun dia tak tunjuk secara zahir. Cubalah.
Sejak aku berpindah ke department baru ni, aku banyak juga berurusan dengan kaunter-kaunter kerajaan. Kebanyakan staff di kaunter, payah benar nak tersenyum. Kadang-kadang aku malu sendiri bila senyuman aku tak pernah dibalas. Belum kira bab servis, memanglah sangat lembap. Aku tak naklah sebut nama jabatan ini, sebab kalau nak listkan banyak sekali jabatan yang pernah aku berurusan. Tapi, sebab urusan kerja, aku telan dan gagahkan diri.

Aku juga pernah berurusan dengan hospital kerajaan atas urusan peribadi melibatkan arwah mak aku dulu, pernah terniat dihati aku terasa nak terkam dan cekik-cekik nurse di situ, dahlah tak reti nak senyum, servisnya sangat-sangat teruk, layan aku seseolah tak ikhlas langsung, lebih 5 jam aku terpacak di situ macam orang bodoh, penat aku ke hulu hilir follow up dalam keadaan kaki aku sendiri terjengkit-jengkit dan tempang, (masa tu aku masih memakai 2 tongkat, baru selesai operation lutut, sport injury, dalam keadaan sakit aku uruskan hal mak aku juga), sudahnya tetap tak ada sebarang kesudahan atau jawapan apa-apa,  tapi aku rasa aku masih waras walaupun rasa membara yang membuak-buak dah berada di tahap paling maksima. Sudahnya, air mata dah bergenang. Aku berada di situ kerana arwah mak, jika tidak dah lama aku bakar hospital tu. Hahaha.

Kenapa begitu teruk sekali servis mereka? Padahal aku tengok bersepah cogan kata, sticker yang melambangkan identiti servis mereka ditampal di segala ceruk sudut jabatan mereka. Tak perlulah aku nak tulis satu-satu cogan kata terbabit kerana aku rasa semua tu indah khabar dari rupa semata. Mereka langsung tak mengamalkan apa yang mereka tampal, better tak perlu susah payah tampal. Menyakitkan hati. Pernah aku luahkan rasa sedih ni kepada kawan-kawan aku yang bekerja di sektor kerajaan, jawapan yang aku terima ialah, entahlah, sikap dan mentaliti ini dah menjadi sebati dengan diri mereka agaknya.

Aku bukan nak menghentam sektor kerajaan, sebab tak semua staffnya teruk. Ada yang aku puji, terasa dihargai je setiap kali datang berurusan. Sukalah! Oh ya, sektor swasta apa kurangnya. Apabila berurusan di kaunter tol, aku yang beriya-riya tersenyum, angguk kepala, ucap terima kasih, walhal aku yang kena keluarkan duit, senyuman jauh sekali, ucap terima kasih pun tidak. Cuma ada segelintir je yang menghargai aku. Aku apa lagi, terus berdoa dalam hati untuk kesejahteraan mereka dunia dan akhirat sebab mereka berjaya buat aku gembira walau ala kadar sahaja. Tapi impak dan kesannya, aku terasa dihargai sebagai pengguna lebuhraya berkenaan.

Aku pernah berurusan dengan kaunter syarikat penerbangan swasta. Aku rasa kes ni yang paling kritikal dalam sejarah hidup yang pernah aku alami semasa berurusan dengan kaunter. Mak aku meninggal, dan semasa berita ini diterima pagi itu, aku berada di sekitar airport Kota Kinabalu, sepatutnya jadual penerbangan aku sebelah petang, aku nak tukar masa penerbangan dengan segera untuk kembali ke kampung. Jawapan yang diterima daripada 3 kaunter berbeza, manager yang berbeza, staff yang berbeza, ialah aku sepatutnya tukar seminggu lebih awal, sekalipun emergency, jawapan yang langsung aku tak boleh terima pakai.

Aku tidak dilayan. Air mata tak payah cakaplah, laju mencurah-curah, aku dah hilang rasa malu dah masa tu. Sekali pandang, dah macam drama swasta dah. Mungkin masa tu aku boleh dapat award pelakon air mata. Ramai orang di situ asyik memerhatikan aku yang menangis macam orang gila, kawan-kawan aku yang bertubi-tubi bergaduh dengan manager di situ, bergaduh besar dengan staff dikaunter tersebut, ni melibatkan kes kematian, bukannya sengaja nak tukar masa penerbangan. Ke hulu ke hilir kitaorang berlari buat rayuan ke kaunter sana sini, tapi malangnya jawapan yang sama tetap diterima, kalau emergency pun kena seminggu lebih awal baru boleh tukar. Gila!!!

Sudahnya aku terlepas acara perkebumian arwah mak aku. Masa tu aku sumpah staff terbabit masuk neraka (masa tulah). Hahaha. Kawan aku yang terlibat bersama aku membuat rayuan ni berpangkat besar (pun tak dilayan oleh manager air asia, aku ni setakat kuli je lainlah ceritanyakan), dia suggestkan aku supaya saman air asia, tapi aku tak ambil pun tindakan tersebut, walaupun hati aku sangat-sangat tercalar dengan perbuatan staff di situ yang sangat tidak berperikemanusiaan itu. Sebenarnya apabila air asia tidak mengendahkan langsung rayuan aku untuk bertukar masa penerbangan (aku kira sekiranya aku ni anak menteri sure bolehkan buat pertukaran walaupun bukan emergency?) kami ada membuat alternatif lain membeli tiket MAS, tapi malangnya semasa itu semua penerbangan MAS pun dah penuh, maka aku naik juga penerbangan air asia yang asal di sebelah petang.
Mati hidup semula pun aku ingat tragedi ini. Aku hanya insan biasa. Aku bukan anak datok kan suka suki nak tukar masa penerbangan. Aku juga tak mampu nak ubah takdir. Walaupun air asia buat macam tu kat aku, tak ada sifat timbang rasa, aku tetap maafkan sudahnya walaupun nyawa mak aku tak dapat dikembalikan lagi. Walaupun aku tak dapat tatap mak aku buat kali terakhir (nasib baik seminggu awal sebelum tu aku tergerak hati nak balik kampung jenguk mak aku). Sampai sekarang aku tak boleh terima kenyataan alasan air asia iaitu, sekalipun emergency perlukan masa seminggu untuk mengubah masa penerbangan. Kononnya dah termaktub dalam undang-undang air asia. Kes ini dah lama sangat berlalu. Aku tak pasti adakah undang-undang bodoh ini masih diguna pakai sehingga kini. Ianya satu memori pahit untuk aku telan.

Kembali kepada topik senyuman dan servis. Pengalaman lain adalah di kedai makan. Pagi-pagi aku biasanya tapau sarapan pagi di gerai bawah ofis aku (kadang-kadang je aku bawa bekal). Walaupun aku regular customer, aku tak pernah dilayan dengan baik oleh seorang akak di situ. Senyuman tak pernah terukir, komunikasi lagilah teruk. Pernah akak tu marah aku sebab aku tak ada syiling. Dahlah kadang-kadang bercakap langsung tak pandang aku. Sambil layan aku, sempat lagi dia berborak kosong dengan partner dia. Lambat laun dia akan hilang regular customer seperti aku. Mungkin aku ni jenis dalam ketegori boleh bawa bersabar, aku abaikan sikap negatif dia dengan harapan dia boleh berubah. Dan baru-baru ni aku kembali ke situ, walaupun gerai tersebut masih terpacak, aku tak pernah lagi nampak kehadiran dia, tak pasti samada dia masih bekerja di situ atau tidak.

Sebab tu aku tak rasa pelik apabila banyak pelanggan melayu beralih arah ke kedai mamak. Servis kedai mamak ikutkan bukanlah yang terbaik sangat, ada masa dan ketika yang datang ambil order pun tak pernah senyum, lebih malang, ada yang tak pandai berkomunikasi dalam bahasa melayu, tapi jika nak compare dengan kedai melayu, kedai mamak masih di tangga teratas buat masa ini.

Walaupun ada yang kata kedai mamak cekik darah, makanan tidaklah sesedap mana, tak mengamalkan tahap kebersihan yang sempurna, tapi servisnya cepat. Makanan yang dipesan cepat sampai walaupun bilangan pelanggan jauh berkali ganda ramainya daripada kedai Melayu. Barangkali kedai melayu tak cukup kakitangan, tapi itu bukan alasan makanan lewat tiba, kadang-kadang dah lebih setengah jam pun tak sampai-sampai lagi, especially bulan puasa.

Situasi makanan lewat sampai bukan pernah berlaku sekali dalam hidup aku sepanjang aku makan di kedai Melayu, tapi dah banyak kali sangat terjadi. Ada yang lebih malang, makanan yang dipesan langsung tak sampai-sampai. Ada juga kes tersalah hantar menu especially minuman. Sedih mengenangkan situasi ini.

Aku berani bersuara mengenai perkara ini sebab aku pernah membantu sepupu aku di kedai makan lebih kurang 10 tahun lepas. Aku sentiasa diingatkan supaya sentiasa menghargai pelanggan. Aku juga pernah bekerja di salah satu restoran fast food terkenal sebagai part time staff. Aku selalu dilatih untuk memberi layanan yang terbaik kepada pelanggan. Pernah aku tak senyum semasa mula-mula bekerja, teruk aku dimarahi outlet manager, pernah aku berbual semasa staff semasa served pelanggan, berjam-jam aku kena ceramah sebab aku kena utamakan pelanggan dalam apa jua keadaan, sekalipun pelanggan itu bersalah. Aku belajar daripada kesilapan. Aku tahu aku salah, dan sejak itu aku tak pernah lagi ulangi kesilapan serupa.

Pernah aku bergaduh dengan pelanggan, terang-terang pelanggan yang salah, tapi aku juga akhirnya kena marah dengan manager, sebab dalam apa jua keadaan, customer is always right, maka sejak itu, aku tak amalkan lagi sikap memberontak biarpun aku yang betul. Maka, sehingga sekarang, disebabkan dah sebati dalam jiwa aku, aku amalkan benda yang sama dalam rutin harian aku, setiap kali jumpa orang, automatik aku senyum atau pun sekadar angguk-anggukkan kepala. Aku belajar menghargai orang di depan aku, tak kira di mana, biarpun kadang-kadang mereka ada membuat kesalahan kepada aku secara sedar atau tidak. Aku tidak akan menghukum mereka secara segera, kerana aku sendiri sebenarnya tidak pernah sempurna. Aku segera maafkan mereka di dalam hati.

Kesannya, aku tak pernah lagi dilabel sebagai seorang yang sombong semasa kali pertama berjumpa. Tidak seperti sebelum ni, semua orang yang kali pertama bersemuka cop aku sebagai manusia yang sombong. Aku bersyukur aku tidak lagi dianggap sedemikian. At least, aku cuba belajar buat orang rasa selesa dengan kehadiran mereka di sisi aku.

Maka, apabila orang lain melayan aku ala kadar, served aku sekadar tangkap muat, aku rasa sedih. Adakah mereka mengamalkan sikap yang sama apabila berada dengan orang lain termasuklah keluarga dan rakan-rakan mereka? Kalau mereka mengamalkan situasi yang sama, aku rasa lambat laun mereka akan hadapi masalah dalam hubungan, siapa yang rasa selesa apabila senyuman tak pernah terukir dibibir? Siapa yang rasa seronok apabila dilayan seperti terpaksa? Siapa yang akan bertahan jika tak mengamalkan sikap mesra alam dan fleksibel?

Aku tahu ramai di luar sana lebih sempurna cara layanan mereka dengan orang sekeliling. Maka dengan itu, aku cuba dan cuba belajar sentiasa menjadi terbaik dalam melayan kehendak dan kerenah manusia, walaupun kadang-kadang kita yang terpaksa menelan dalam-dalam rasa tak puas hati.

6 ulasan:

ibuintan berkata...

salam,

tak senyum takpe juga lagi, ini ada juga yg duduk di kaunter sempat menjeling masam lagi kat kita, ni kita datang nak beri duit bukannya nak minta duit dia..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam ibuintan :-)

ahakssss, betul tu :-)

Yunus Badawi berkata...

Salam kenal.

Terima kasih kerana sudi ke blog saya pagi tadi.

Mmg ada org yg tak tahu senyum bila berurusan dgn org ramai terutama mereka yg di barisan hadapan. Mungkin mereka marah dgn majikan atau dgn bos tapi jgnlah jadikan kita pelanggan ini sebagai sasaran mereka membalas dendam. Dah lah tak senyum, kadang tu marah2 pula atau cakap perli2.

Mmg berbulu dan geram bila diperlakukan spt itu.

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam kenal juga :-)

sy dah byk jugak byk entry saudara, byk info menarik, teruskan perjuangan :-)

aNiS tHe BumbleBee berkata...

salam...

sy pun byk kali juga ada kenangan pahit dgn kaunter2 ni...yg air asia tu...mpphh..xtau laa nk ckp.undang2nya mmg bodoh betul!smpai dah xde words dah nk ckp pasal dorang.isk!

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam anis :-)

hehehehee :-)