~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 10 Januari 2011

Hanya Satu

5 Safar.

Baru-baru ini aku telah mengalirkan air mata. Hanya kerana seekor kucing kesayangan aku yang diberi nama Kaka mati dilenyek kereta. Aku menangis semahunya sebab hiba, sebak dan segala macam perasaan yang berbaur kesedihan atas kehilangan seekor kucing yang disayangi. Hakikatnya, aku pencinta binatang, especially kucing, haiwan kesayangan baginda Rasullullah S.A.W ini. Sehingga kini, air mata telah banyak tumpah hanya kerana binatang yang satu ini.

Tapi, aku rasa terpukul dengan kata-kata seorang ustaz baru-baru ini semasa menghadiri kuliah zohor di ofis aku. Soalan ustaz adalah bilakah kali terakhir kita menangis kerana Allah benar-benar membuatkan aku termenung panjang. Aku tak nafikan, aku pernah menangis selepas solat selesai berdoa kepada Allah. Tapi, aku tak jadikan itu sebagai rutin, sedangkan aku tahu air mata itu esok mampu memadamkan api neraka yang sedang membara. Aku malu sendirian.

Seperti yang kita sedia maklum, Allah sangat suka pada hambaNya yang bertaubat, yang menangis keranaNya, pernah digambarkan oleh seorang ustaz, contoh seperti kita dapat bonus 6 bulan, perasaan seronok tu tak dapat nak digambarkan, mungkin melompat-lompat kegirangan tahap maksima, tapi Allah punya suka lebih berlipat kali ganda daripada kita sekiranya kita menangis dan bertaubat atas segala dosa kita yang lampau. Dan atas balasan menangis dan bertaubat itu, Allah limpahkan pula Rahmatnya berganda-ganda walhal sebelum ini kita sering melakukan dosa. Nampak tak di sini betapa hebatnya bila Allah dah suka?

Malangnya di sini, kita tak pernah pun rasa terseksa dengan dosa sendiri. Dosa yang bertimbun-timbun. Tak pernah rasa gerun dengan azab Allah kelak. Payah nak keluarkan air mata kerana Pencipta kita yang Maha Agung itu. Tapi, atas sebab lain, mudah pula menangis, contoh masa tengok  drama tv, artis menangis kita turut sama menangis, (ni aku cakap pada diri sendiri). Pernahkah kita terfikir bahawa Allah lebih sayangkan kita lebih 70 kali ganda daripada kedua ibu bapa kita?

Sebagai contoh, kita buat salah, Allah ampunkan, kita buat salah lagi, Allah ampunkan, kita buat salah lagi, Allah ampunkan, tapi ibu bapa, kalau asyik berterusan buat salah, sejauh mana ibu bapa akan ampunkan kita? Mungkin lambat laun kelak akan diampunkan juga, tapi macam mana pula dengan pasangan kita atau kawan-kawan kita? Percayalah, samada kita dibenci selamanya, mungkin kita akan dipulaukan atau hubungan yang terbina akan terputus di tengah jalan, sebab sayang mereka kepada kita tak setanding sayang Allah terhadap kita.

Tu belum masuk bab berdoa. Allah paling suka bila hambaNya meminta-minta dan mengadu padaNya. Tapi fitrah manusia suka ke? Manusia mana yang suka bila kita asyik meminta itu ini? Sentiasa mengadu itu dan ini? Sekali dua bolehlah layan, tapi jika berterusan meminta dan mengadu, apa akan berlaku? Tapi Allah adalah sebaliknya, lagi kita minta, lagi Dia suka. Lagi banyak kita mengadu, lagilah Dia suka. Hebat tak Allah? Kasih tak Allah pada kita? Sayang tak Allah pada kita?

Kemudian, ustaz suruh check sejauh mana pula iman kita. Sejauh mana takwa kepada Allah? Ustaz suruh check hati kita, samada hati kami berpenyakit atau tidak. Kalau sakit jantung, bila scan dah nampak, tapi macam mana nak kenal pasti hati kita sakit atau tidak? Di sekolah dulu, kita di ajar subjek Pendidikan Agama Islam, tapi sejauh mana ianya sebati dengan diri kita? Sejauh mana ianya meresap ke dalam hati? Sejauh mana kita mengamalkan apa yang kita amal?

Beriman kepada Allah ikut konsep yang paling mudah difahami ialah patuhi apa yang disuruh oleh Allah S.W.T dan tinggalkan apa yang dilarangNya. Nampak mudahkan, tapi nak merealisasikan nampak sukar sekali. Kenapa? Rasanya tak keterlaluan aku katakan di sini manusia memang sanggup susah payah untuk melakukan dosa, sanggup susah payah menanggung dosa, tapi manusia jarang nak bersusah payah untuk mengejar pahala.

Aku boleh bagi contoh paling remeh iaitu suka bercakap tentang perkara sia-sia. Kemudian banyak ketawa. Maksud bercakap tentang perkara sia-sia boleh ditafsirkan sebagai perbuatan kita itu takkan dapat pahala langsung dan barangkali boleh mengundang banyak dosa. Apabila sering bercakap perkara sia-sia hati kita akan menjadi gelap. Semakin hari semakin gelap, dan ini menyebabkan hidayah payah nak serap masuk. Dan cuba check, semasa hayat kita, dah berapa banyak perkataan sia-sia yang kita dah lafazkan? Aku mencongak diri sendiri seadanya.

Sebab tu kita digalakkan lebih banyak bercakap tentang akhirat daripada urusan dunia. Sebab tu kita digalakkan sebut Allah daripada menyebut makhluk, sebab tu kita digalakkan sebut dan ingat tentang kematian daripada hal-hal kehidupan. Sebab tu kita digalakkan bermula dengan bismillah atau zikir untuk menghindarkan daripada sebarang percakapan yang sia-sia, yang langsung tidak boleh menambahkan iman.

Itu belum masuk bab mengumpat. Bab nilah yang paling malas aku nak sebut, sebab semua orang dah tahu apa hukumnya. Mengumpat memang sedap. Tapi mengumpat tu seseolah makan daging saudara sendiri. Esok-esok kat sana kita jadi muflis sebab semua amalan kita pergi kepada orang yang kita umpat tadi. Sia-sialah sahaja segala ibadah kita yang selama ini kita susah payah kumpul kat dunia. Sangatlah rugi sekali.

Semua orang beriya nak masuk syurga termasuklah aku. Hari-hari selepas solat fardu, itulah yang sering aku doakan. Tapi, tahukah kita apakah sifat seorang ahli syurga? Hanya satu sahaja sifat ahli syurga, tak lebih dan tak kurang, iaitu patuhi apa yang disuruh oleh Allah, tinggalkan apa yang dilarang olehNya. Senangkan? Semudah macam kuaci tak?

Marilah kita berhijrah, hijrah dunia dan hijrah akhirat. Ilmu, iman dan amal, mari mula praktikkannya. Tak payah nak peningkan kepala nak belajar ilmu syariat, ilmu tariqat, ilmu hakikat atau ilmu makrifat sekiranya ilmu yang sedikit pun kita tak mampu nak amal.

Selamat beramal perkara yang SATU ini.

P/S : menangis kerana Allah tak rugi pun air mata, malah berbaloi-baloi

9 ulasan:

cikceriacorner berkata...

salam akak..
best baca n3 akak ni..
menangis kerana Allah memang xrugi..malah lega jika kite luahkan dan meminta keampunan..:)

kakcik berkata...

Perkara yang satu itulah yang sangat susah untuk kita laksanakan andai kita tidak berpaksi kepada suruhan dan laranganNya...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam cikceria :-) lepas ni nak jadikan ianya satu rutinlah :-)

kakcik : itulah, nak melawan syaitan satu hal, itu blm kira bab nafsu, mmg payah :-)

~ yus ~ berkata...

Teringat adik saya pernah menangis semahunya kerana kucing kesayangannya di lenyek kereta di depan mata. ..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

yus : ni entah kali yg keberapa sy menangis sbb kucing mati kena langgar, blm kes kucing kesayangan sy hilang lg :-)

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

tak salah menangis kepada selain allah... tapi berpada-pada la.....

Wanita Bertudung Hijau berkata...

AKT : mmm, betul tu, semua benda kena berpada2 je dgn makhluk :-)

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..sy folo blog ini..trime kasih atas penceritaan ini..baik untuk kita muhasabah diri

Wanita Bertudung Hijau berkata...

waalaikummussalam sahromnasrudin :-) sama2lah kita bermuhasabah :-)