~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 19 Januari 2011

Aku kagum dengan syaitan

14 Safar 1432H
(dah banyak hari entry ni jadi draft, tak sempat nak habiskan taip sebab banyak kerja menanti)

Aku rasa semua orang tahu siapakah gerangannya yang bernama syaitan. Dulu nama asalnya bukan syaitan, tapi setelah dihukum oleh Allah lalu diperintahkan turun mendiami bumi bersama kita, barulah dia digelar syaitan laknatullah.

Syaitan ke jin ke lebih kurang sama je dengan manusia. Ada mata, telinga, suara dan kepala. Syaitan diperbuat daripada api, manusia pula berasal daripada tanah, sebab tulah syaitan tak nak tunduk sembah Nabi Adam, sebab dia rasa dialah mahkluk tuhan yang paling seksi, eh silap, makhluk tuhan yang terhebat, tak setanding pada dia setakat manusia yang berasal daripada tanah ini.

Perbezaan lain yang ketara ialah syaitan dan jin boleh nampak manusia, tapi manusia tak boleh nampak mereka. Even kata ustaz, baginda Rasullullah S.A.W pun tak pernah nampak syaitan. Hanya syaitan je boleh nampak manusia. Ustaz kata bohonglah barangsiapa yang boleh nampak syaitan, sebab nabi Muhammad pun tak nampak. Kata ustaz lagi, maka, janganlah dok didik diri kita, apatah anak-anak kita supaya takutkan hantu, sebab bila kita percaya hantu tu wujud, dia pasti akan datang, sebab jin dan syaitan tadi ada telinga dan mata, apabila mereka dah tahu kita ada rasa takut kepada mereka, meereka bukan saja akan bongkak, malah mereka pasti datang mendekati.

Lagipun, biasanya apa yang kita percaya, itulah yang kita akan nampak. Kononnya, kita kata nampak hantu kat pokok besar tu, confirmlah kejap lagi syaitan-syaitan ini akan ada kat situ bertenggek, sebab mereka dah pasang telinga. Maka, lebih berbaloi tanamkan pada diri hanya takutkan Allah S.W.T. Mari kita didik diri kita supaya sentiasa takutkan Allah, takutkan azab kubur dan azab api neraka. Itu lebih afdal, itu lebih bagus dalam nak menambahkan iman.

Aku rasa semua umat Islam seluruh dunia juga tahu kan di mana syaitan ni musuh utama kita, musuh yang terang lagi bersuluh, musuh yang terang lagi nyata. Syaitan dah janji dengan Allah di mana dia akan menyesatkan anak cucu Adam ni sehingga kiamat. Dan selagi boleh dia akan hasut, dia akan bisik, supaya kita membuat perkara kemungkaran, yang ditegah Allah S.W.T.

Sebenarnya apa yang aku nak ceritakan kat sini ialah aku sebenarnya kagum dengan syaitan. Jangan salah faham pula. Bukan kagum sebab dia derhaka pada Allah, tapi aku sangat kagum dengan kesungguhan dan kebijaksanaan syaitan laknatullah ini.

Syaitan menggunakan matanya, telinganya dan suaranya secara maksimum dalam nak menyesatkan kita. Sebagai contoh, dia sentiasa bisikkan kepada kita perkara yang negatif, malah dia tidak pernah ada rasa berputus asa. Tak ada langsung dalam kamus hidup dia. Aku sangat kagumlah, hebat sungguh syaitan durjana ini. Mungkinlah kali pertama dia gagal, tapi dia akan cuba beratus ribu kali, dan lambat laun dia pasti berjaya dengan cemerlang dan gemilang. Kita pula berterusan buat dosa yang tak terbilang-bilang.
Sebagai contoh, aku selalu target nak bangun malam nak buat ibadah, tapi kebiasaannya aku gagal. Aku tak pernah konsisten, tak ada istiqamah langsung. Masalahnya, bukannya aku tak pernah tahu di mana ibadah sewaktu dipertiga malam akan diberi ganjaran yang sangat besar di akhirat esok. Aku sangat tahu tahu tahu dan tahu dengan sangat jelas. Malangnya, tetap susah nak bangun malam. Sebab syaitan dok bertenggek atas mata aku, supaya aku berterusan rasa mengantuk, syaitan bisik kat hati aku, cakap alahhhhhh esok-esok pun boleh buat.
So, panjang aku termenung tadi, jauh di sudut hati aku kagum dengan semangat syaitan ini. Kenapa aku tak kuat semangat sepertinya sedangkan Allah dah janji pelbagai ganjaran sebagai galang gantinya nanti, tapi kenapa aku masih tak bersungguh nak buat? Kenapalah aku ni liat sangat, bila lagi aku nak buat? Bila dah bongkok tiga? Bila dah umur meningkat senja?

Syaitan bukan sahaja menggunakan suara, malah matanya, telinganya, di jadikan sebagai jalan untuk mengumpan kita supaya berbuat perkara kemungkaran. Maka ada yang bersubahat dengan syaitan, minta tolong daripada syaitan dalam urusan dunia. Konon untuk lebih bahagia. Apa yang berlaku, syaitan ini akan lebih riak dan sombong.

Tahukah kita bahawa sebaik-sebaik jin adalah sejahat-jahat manusia? So kenapa nak minta tolong dengan syaitan, diakan musuh yang nyata, diakan jahat yang maksima. Allah dah laknat dia, kenapa kita pula nak ikut arahan dia sewenang-wenang? Kenapa ek? Kenapa jadi hamba syaitan? Jadi hamba Allah tak nak pula. Sedangkan syaitan dah engkar perintah Allah, kita pula nak setia arahan syaitan? Ishhh

Tidakkah kita tahu bahawanya Allah tu adalah sebaik-baik pelindung dan kenapa kita menagih bantuan syaitan? Baru-baru ni aku sempat tonton cerita Damping Malam dalam astro first, mengisahkan seorang wanita yang menggunakan syaitan dalam nak membahagiakan rumah tangganya konon. Apa yang berlaku, nyawa anak jadi taruhan. Menyesal yang tak ada kesudahan, dan aku percaya sampai matilah dia akan menyesali perbuatannya itu. Walaupun itu sekadar sebuah filem, tapi hakikatnya aku percaya, ramai di luar sana pernah terjebak kes sebegitu.

Sememangnya, syaitan atau jin sangat berpegang teguh kepada kata-kata, mereka ni bukan jenis mungkir janji. Itu lagi satu sifat yang aku sangat kagum dengan syaitan ini. Sifat terpuji tu tak ada pula kita nak ikut kan. Orang melayu pula dah dilabelkan sebagai janji Melayu, di mana maksudnya kat sini janji yang susah nak dipenuhi, so kalau nak kedua-dua belah pihak tepati janji, kena sebut janji masjid, barulah orang nak percaya di mana janji itu kebiasaannya dikotakan.

Inilah yang ada di dalam fikiran aku sekarang. Betapa kuatnya pengaruh syaitan dan iblis ini dalam kehidupan seharian. Sedangkan dalam al Quran terang lagi bersuluh dah jelaskan peranan syaitan terhadap kita di muka bumi ini. Malangnya, kita sering kecundang.

Ustaz ada cakap, setiap pagi syaitan dan iblis ada meeting. Ketua syaitan akan menghadiahkan mahkota di mana ianya sebenarnya tanduk syaitan kepada syaitan-syaitan yang berjaya sesatkan manusia, yang berjaya menyuruh manusia berbuat perkara kemungkaran. Dan syaitan-syaitan tersebut berlumba-lumba mencari jalan supaya misi mereka berjaya. Dan bayangkan setiap hari mereka dengan gigih berusaha menggangu-gugat kita, cuba menghancurkan kita dengan bisikan-bisikan kesesatan itu. Tanpa kita sedar, kita kecundang di tengah jalan.

Ingat wahai kawan-kawan yang disayangi, syaitan juga sering hasut dalam nak memporak-perandakan hubungan suami dan isteri. Hasilnya, terbukti lebih 27 ribu kes penceraian di daftarkan di Malaysia pada tahun lepas dan bayangkan betapa bergegarnya tiang arasy. Itu belum dikira di serata dunia. Kesian pada penjaga arasy yang sering terkejut dan hilang konsentrasi bertahmid dan berzikir kerana tiang arasy dah bergegar. Dan syaitan sentiasa bersorak kemenangan. Syaitan berterusan menang tak terbilang-bilang.

5 ulasan:

cik fiza berkata...

wah bagus entri ni..
:)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

cik fiza : t/kasih tinggalkan komen :-)

Perindu_Ilahi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Perindu_Ilahi berkata...

salam alaykum, terima kasih atas perkongsian..nice entri,keep it up!

sebagaimana syaitan itu tidak pernah jemu2 menyesatkan manusia, kita juga hendaklah tidak jemu2 juga untuk melawan hasutan syaitan itu...

may Allah bless us, salaam ukhwah ^^

note : ada masa jemputlah kesini ^^

Wanita Bertudung Hijau berkata...

waalaikummussalam perindu Ilahi

t/kasih atas komen

sy sedang ziarah di sana :-)