~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 24 Disember 2010

2 pahala

18 Muharam. Esok hari Krismas. Di Malaysia, hari raya ini disambut oleh penganut Kristian dan penganut bukan Kristian termasuklah beberapa orang sahabat baik aku, siap bertukar-tukar hadiah lagi. Nak meraikan rakan-rakan Kristian mereka. Konon satu Malaysialah sangat. Dalam suratkhabar, dalam berita, dalam blog, dalam internet dah maklum kan apa hukumnya orang Muslim sambut Krismas. Aku tak nak sebutkan di sini, nak tahu lebih lanjut, tanya ustaz yang berhampiran.

Oh ya, tak bestnya public holiday jatuh pada hari sabtu. Kalau jatuh pada hari Ahad, bolehlah carry forward untuk hari Isnin. Bolehlah bercuti 3 hari kan. Hujung minggu ni aku sangat sibuk, jarang aku sibuk begini. Janji aku sibukkan diri dengan benda yang boleh mendatangkan manfaat pada diri dan orang sekeliling aku kan. Sebab ustaz ada kata, apa sahaja yang kita buat, semuanya boleh mendatangkan pahala, contohnya, minum boleh dapat pahala, makan boleh dapat pahala, tidur boleh dapat pahala, buang air kecil, buang air besar semuanya boleh mendapatkan pahala sekiranya kena pada caranya. Itu benda asas yang setiap hari kita lakukan. Bayangkan ganjaran pahala yang kita dapat daripada apa yang kita dah buat secara tak langsung itu. Betapa sayangnya Allah kepada kita ni. Ishhh

Macam kes semalam, masa kuliah zohor kat surau ofis aku, sebelum ustaz nak menutup majlis dengan tasbih kifarah, ustaz mintalah sekiranya ada sebarang soalan atau kemusykilan silalah bertanya. Tapi semua orang diam tunduk membisu termasuklah aku. Aku bukan tak nak tanya, kang ustaz tak terjawab pula kang soalan bertalu-talu daripada aku, sebab aku ni memang suka sangat bertanya. Suka sangat-sangat. Maka, aku ambil tindakan berdiam diri. Lagipun, aku nak kaji dulu soalan aku, takut pula nanti dikatakan soalan bodoh. Malulah aku depan semua orang kan. Ngeh ngeh ngeh!

Bila tak ada sorang pun melontarkan sebarang pertanyaan, ustaz pun membebellah, nilah mentaliti orang Islam kat Malaysia ni, takut sangat nak bertanya, macamlah saya ni perfect sangat masa bercakap tadi sehinggakan kamu semua tak ada apa yang nak ditanya. Tahu tak, kata ustaz,  pertanyaan pun boleh mendapatkan pahala. 2 pahala pula tu. Satu pahala daripada segi, sekiranya jawapan daripada soalan kamu tadi orang lain mula beramal, dengan kamu sekali terlibat mendapat sahamnya kelak. Dan satu pahala lagi, sekiranya orang yang mendengar jawapan daripada soalan kamu tadi memperolehi ilmu / info baru, kamu turut mendapat pahala sebab kerana kamu bertanya tadilah dia tahu ilmu tersebut. So, kamu semua ni jangan segan silu bertanya kepada saya. Tak nak buat pahala ke? Hehehe.

Suasana yang sepi tadi terus bertukar menjadi rancak dengan pelbagai soalan dilontarkan kepada ustaz tadi. Ustaz dengan senang hati menjawap segala persoalan yang berbangkit. Dan betullah, daripada soalan-soalan mereka tadi, aku mendapat banyak info baru. Bestnya diaorang kan, dapat buat pahala dengan cara yang paling santai dan senang. Aku jadi cemburu pula.

9 ulasan:

♥ manje ♥ berkata...

salam

manje punya azam tahun ni kan mahu rajin belajar n bertanya... (^_^) ~

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum WBH...

kadang2 bukan tiada soalan, tapi rasa malu itu yang menjadi halangan. Akhirnya kerana malu bertanya, mungkin kita akan sesat jalan.

sayangsayangibu berkata...

salam
betulkan kata pepatah
malu bertanya sesatlah jalan
malu makan laparlah jawabnyakan?

Wanita Bertudung Hijau berkata...

manje : salam, bagusnya, bnyklah dapat pahala slps ini :-)

kakcik : a'ahkan, rasa malu tu tebal dlm diri, especially di kalangan kita org melayu

sayang ibu : hehehe, betullah :-)

nza berkata...

salam....
bertanya menambah ilmu....

Wanita Bertudung Hijau berkata...

nza : sokong :-)

cikceriacorner berkata...

salam akak..
emm..saya setuju..xtahu kene tanya..malu bertanya rugila kita..heheh..:)

Fyzal berkata...

thanks for this ilmu. baru tau pasal 2 pahala tu :)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam cik ceria : mmg rugi drpd mendapat pahala :-)

fyzal : sama2 :-) alhamdulillah :-)