~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 2 Disember 2010

Berhutang untuk buat simpanan?

Tadi aku ada berborak dengan seorang rakan. Dia kata isnin depan nak ke bank rakyat untuk buat personal loan. Aku sangkakan dia buat loan untuk selesaikan hutang piutang seperti kereta atau rumah. Tapi sebaliknya, sangkaan aku meleset. Dia kata nak buat simpanan untuk hari tua. Aku tersenyum lebar.

Aku teruskan bertanya, terangkan dengan lebih mendalam maksud simpanan itu. Dia kata duit yang dipinjamkan daripada bank rakyat akan di masukkan ke dalam ASB dan akan dapat pulangan seperti dividen. contohnya kalau 1K, dapatlah dividen RM100. Aku teruskan tersenyum.

Sebenarnya, ini bukan kali pertama aku mendengar kes sebegini. Dalam zaman yang serba canggih ni, orang buat loan bukan untuk selesaikan hutang yang tertunggak, malah untuk buat simpanan. Ramai kawan-kawan aku yang buat macam ni, ada melalui maybank masuk ASB, ada yang bank rakyat masuk ASB dan macam-macam. Ada jugak yang menyimpan menggunakan unit trust. Entahlah, aku tak tahu.

Aku memang jahil benda-benda macam ni. Aku tak tahu apa pro dan kontranya. Yang aku tahu, aku masih buat saving guna cara lama, simpan dalam tabung haji misalannya, walaupun tak banyak, tu jelah cara aku simpan duit. Sebenarnya, tak boleh juga nak menyimpan, sebab aku dah niat cukup je duit dalam tabung haji tu aku nak daftar upah haji untuk arwah mak dan ayah aku. Kesian mereka, tak ada duit nak pergi haji, maka aku berazam akan realisasikan impian mereka.

Berbalik kepada topik tadi, aku ada berfikir sejenak, sejauh mana keberkesanan menggunakan medium berhutang dengan bank untuk membuat simpanan untuk hari tua? Pada akulah, setakat menggunakan epf tu ok lagilah keluarkan dan masuk asb sebab tak perlukan konsep berhutang, tapi beriya berhutang kononnya demi nak buat simpanan. Adakah mereka mengkaji sejauh mana bank mengaut keuntungan dan sejauh mana mereka mendapat imbuhan?

Aku memang tak tahu pro dan kontranya, masih mengkaji, bukan sebab berminat nak turut serta, tapi sekadar general knowledge.

6 ulasan:

marinahunny berkata...

banyak yg buat gitu..mcm kat tmpat keja akak ada koperasi. kalu pinjam rm3k xde interest. ramai yg pinjam pastu simpan asb.. sama je kekdahnye..tetap bayar bulan2..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

ye ke?
tak ada interest bagusnya. yg ini sy setuju

gadisBunga berkata...

salam, cara hidup rakyat kebanyakannya tertakluk kepada corak pemerintahan...semoga Allah beri kite petunjuk...

comel blog ni. :)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

amin :-)

dan terima kasih :-)

Muhammad berkata...

PINJAM DUIT DARI BANK UNTUK SERTAI ASB

Walaupun isu di atas masih diperdebatkan oleh mereka yang berkenaan, namun jika anda meminjam dari Bank Konvensional untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba. Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara dapat duit untuk melabur itu pun sudah haram.

(http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=224&Itemid=63)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

muhammad : ye ke, sy sedang membacanya :-) thanks atas info