~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Selasa, 7 Ogos 2012

Tazkirah 18 ramadhan

Wahai saudaraku yang sedang berpuasa, bulan yang mulia ini adalah kesempatan berharga bagi kaum beriman untuk menambah amalan-amalan utama. Rasulullah SAW bersabda(maksudnya):

“Barangsiapa mendirikan Ramadhan karena iman dan mengharapkan pahala, maka akan diampunilah dosanya yang telah lalu” (Muttafaq ‘Alaih).

Termasuk dari mendirikan (Bulan Ramadhan) adalah solat taraweh yang merupakan sunnah yang ditetapkan. Maka peliharalah Solat Taraweh bersama imam sampai selesai. Rasulullah bersabda(marhumnya ): “Seseorang yang solat bersama imam hingga ia selesai, maka akan dituliskan baginya pahala solat malam”

(H.R Abu Dawud, Tirmidzi, Nasai dan Ibnu Majah)

semoga Allah memberi hidayah pada Sebagian orang yang menyia-nyiakan Solat Taraweh, dan barangkali ia solat dua rakaat lalu berpaling, seakan-akan dengan perbuatannya tersebut ia kikir pada dirinya sendiri dengan pahala. Maka manfaatkanlah wahai saudaraku bulan yang agung ini, hari-harimu adalah terbatas, bersegeralah sebelum datangnya sesuatu yang menghancurkan kelezatan dan memisahkan dari teman (maksudnya kematian )

1 ulasan:

azwandengkil berkata...

Allahumma Sholi'ala Saiyidina Muhammad..