~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 1 Disember 2010

Derma Organ?

Aku ada download borang untuk derma organ di internet. Sejak dulu aku memang bercita-cita untuk jadi penderma organ bila aku dah mati kelak. Tak kisahlah mata, hati, buah pinggang atau kulit atau nak ambil semua. Aku ada baca artikel dan fatwa di internet berkaitan hukumnya menderma organ. Bila ianya bukan menjadi satu kesalahan, malah digalakkan, aku semakin berminat. Aku nak sangat berbakti, bak kata pepatah, selagi hayat dikandung badan, walaupun sehingga akhir nyawa.

Biasanya, kalau aku nak berbuat sesuatu, aku pasti survey secara rawak. Bertanya kepada kawan-kawan atau menggunakan teknologi canggih seperti FB. Kalau menggunakan platform seperti FB, kadang-kadang jawapan bukanlah seperti yang aku kehendaki, sebabnya jawapan yang ditinggalkan lebih kepada mengarut dan sekadar jawapan berbentuk hiburan semata.

Ada pernah juga aku menyuarakan persoalan ini kepada kawan-kawan, juga sedara aku. Bukan jawapan yang aku terima, malahan aku pula di asak  dengan pertanyan yang bertalu-talu. Tak sakit ke derma? Tak terseksa ke kita kelak kat kubur? Aku terus ketawa mengekek. Ni apa punya soalan da. Aku jawablah, kita terseksa esok bukan disebabkan derma organ je, kalau tak derma organ pun rasanya terseksa juga, sebab dosa kita ni semua yang menggunung, takut mati tak sempat bertaubat, kena juga azab kat kubur esok, so konsepnya di sini, samada derma organ ke tak, jasad kita esok tetap terseksa. Tak gitu?

Sebelum menderma, pastikan memberitahu suami atau saudara terdekat. Selamat menderma.

2 ulasan:

marinahunny berkata...

besar pahal kalu derma organ ni kan. boleh bantu org yg memerlukan..

akak sokong kamu!

Wanita Bertudung Hijau berkata...

terima kasih akak, jasamu dikenang :-)