~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 1 Disember 2010

Ilmu, iman dan amal - ni cogankata sekolah menengah aku dulu

Dunia sekarang makin moden dan maju. Teknologi makin hari makin canggih sehinggakan aku rasa dah jahil dan ketinggalan di dalam dunia teknologi ni, especially dalam penggunaan gajet misalnya. Orang lain dah guna macam-macam jenis hp yang mahal dan terkini, aku masih guna hp cabuk, orang lain dah guna tv LED, aku masih guna tv biasa.

So, kalau nak dikira dalam aspek menggunakan teknologi, aku seorang yang memang ketinggalan zaman. Orang lain ada koleksi kad kredit, aku tak pernah seumur hidup pakai kad kredit. Orang lain ada laptop, aku pakai pc kat ofis je. Di sini, aku boleh buat kesimpulan, aku memanglah sangat ketinggalan. Tapi, aku tak kisahlah, ini je aku mampu, nak buat macam mana.

Aku bukan nak bercerita tentang teknologi yang makin berkembang. Tapi cerita aku ni ada kaitan dengan teknologi dan zaman. Kita sekarang ada macam-macam jenis kenderaan, nak bergerak ke sana sini senang, ada kapal terbang, ada kereta, ada bas, ada train dan segala kemudahan transport yang sentiasa di upgrade untuk memberi keselesaan kepada para penumpang. Ada yang lebih hebat, mempunyai jet peribadi sendiri untuk bergerak. Tak kurang hebat, mempunyai pemandu peribadi untuk setiap urusan perjalanan.

Aku bergerak pakai kereta kecil aku tu lah. Banyak tu jasanya pada aku. Tak terhingga, aku sangat berterima kasih dan bersyukur. Berterima kasih kerana Allah memudahkan perjalanan aku kat dunia ni dengan kereta kecil yang tak meragam itu. Orang lain bergaya dengan kereta mewah dan kereta besar, tak apalah, itu rezeki mereka. Harapnya mereka bayar zakat secara konsisten, sebabnya ada data dikeluarkan menunjukkan tak sampai 30% umat Islam di Malaysia membayar zakat. 70% lagi kenapa tak bayar?

Zamankan semakin maju, teknologikan semakin canggih, kenapa masih liat nak bayar zakat? Ada pelbagai cara boleh bayar, bayar online pun boleh, outlet zakat pun bersepah, kenapa tak buat? Segala urusan duniawi semakin mudah dan efisyen dengan adanya teknologi yang canggih. Sangatlah membantu. Adakah mereka tak tahu apa hukumnya tak bayar zakat? Aku sangat pasti, semua orang Islam tahu apa hukum bayar zakat.

Bukan sahaja hal zakat, aku sangat yakin semua umat Islam kat Malaysia ni tahu apa hukum sekiranya tak solat. Apa hukumnya lengah-lengahkan solat. Dan aku berani kerat jari kalau mereka tak tahu apa hukumnya sengaja tak puasa di bulan Ramadhan. Tapi, kenapa masih ramai tak solat, kenapa mereka dengan bangganya tak berpuasa? Aku sangatlah pelik.

Pendapat aku yang jahil ilmu ugama nilah ni, compare dengan zaman Rasullullah S.A.W, zaman yang serba canggihnya ini lebih senang nak buat dakwah. Pendapat akulah kan, segala maklumatkan hanya di hujung jari anda, so, memanglah mudah sangat nak berdakwah. Semua informasi boleh diperolehi dengan secepatnya dan mudah, tak payah nak bermusafir berbulan-bulan. Nak ilmu apa, nak info apa, nak maklumat apa, klik je kat lebai google dan tanya, lebai google dengan segera dan ikhlas menjawab segala pertanyaan. Tapi, kenapa makin hari makin ramai yang murtad. Tapi kenapa makin hari umat Islam makin jauh tinggalkan Islam secara terang lagi bersuluh. Secara bangga pun ada.

Maka, soal hukum hakam agama ni aku rasa semua umat Islam kat Malaysia tahu. Setakat rukun iman dan rukun Islam, petik jarilah, apalah sangat gamaknya, memorinya sudah ada dalam kepala. Kalau dah malas nak pergi masjid dengar ceramah, kalau tak rajin nak surau dengar kuliah Zohor, depan PC pun boleh cari maklumat agama. Taip dan klik je, muncullah jawapan depan skrin. Siap boleh buat pilihan lagi, nak masuk website agama siapa, nak masuk blog siapa. Ada banyak pilihan, dan ada banyak informasi berguna.

Tapi, Allah bukan nak nilai sejauh mana ilmu ugama kita. Yang Allah nak nilai adalah iman dan amalan kita. Sebanyak mana pun ilmu kalau tak amal, tak membawa kita ke mana-mana. Sebanyak mana pun kita bangga ilmu agama yang kita belajar, kalau iman kita macam main tarik tali, sekejap naik sekejap turun, sekejap timbul sekejap tenggelam, tak selamat hidup kita esok.

Even, kalau dengan ilmu yang sedikit, konsisten kita amalkan, insyaallah, Allah pandang dan rahmati kita. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Tapi, jangan pula sentiasa puas hati dengan ilmu yang sedikit. Sewajarnya setiap hari ada perubahan dalam ilmu dan amalan seharian.

Tapi kenapa ilmu dan amalan umat Islam sekarang langsung tak seiring dengan teknologi dan zaman yang serba canggih? Aku marah diri sendiri

2 ulasan:

marinahunny berkata...

kena kuatkan semangat utk kumpulkan pahala akhirat..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

betullah

samalah mcm saya ni haaa, kehendak utk buat tu ada, tp tak ada kekuatan

sbb tu sy marah diri sendiri, ilmu sy yg cetek tak seiring teknologi yg kian canggih :-)