~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 18 Oktober 2010

Jangan biarkan hati kita mati untuk tidak mengingati mati

4 Zulkaedah. Kenapa entah agaknya emosi aku agak terganggu pagi ini bila aku membaca berita tentang kematian seorang penyokong Kelantan semalam. Barangkali, emosi ini kesan lanjutan daripada kes 'Tragedi Oktober - 10/10/10' di mana kemalangan maut tersebut telah meragut lebih 12 nyawa. Termenung panjang aku. Teringat tragedi di awal tahun 90-an dulu di mana 11 saudara aku terkorban serentak sekelip mata dalam satu kemalangan maut di Air Itam, Johor. Terimbas kembali di mana malam itu juga kami bergerak ke Johor daripada utara Semenanjung dan tiba di sana, puluhan wartawan dan juru gambar menanti. Dan itulah kali pertama aku menaiki van jenazah. Entah berapa kali sepupu aku pengsan kerana masih tidak dapat menerima kenyataan kehilangan darah daging secara serentak dan tragis.

Sebelum itu, aku turut merasa kehilangan di atas kematian tragis Datuk Sosilawati dan 3 rakannya. Tak terjangkau dek fikiran aku bagaimana mereka sanggup membunuh demi kerana wang. Berbunuh kerana duniawi. Aku ni nak jentik seekor kucing pun aku tak sanggup, apatah lagi nak membunuh. Aku selalu juga jadi pembunuh, tapi pembunuh nyamuk jelah. Itu pun cara pembunuhan nyamuk yang aku lakukan sering dipertikaikan oleh anak-anak buah dan kawan-kawan aku. Apa taknya, hanya menggunakan kaedah satu jari telunjuk secara gerak perlahan. Kebanyakannya, nyamuk terselamat daripada terbunuh!

Berbalik kepada kes kemalangan tadi, banyak sekali photo dan video yang dikirimkan melalui email atau melalui FB menceritakan tentang nahas yang berlaku. Rasa insaf dan sedih datang serentak semasa membelek-belek photo dan video tersebut. Aku dapat merasakan kesedihan melampau yang dialami oleh keluarga mangsa. Hiba. Sangat hiba.

Bagaimana kita akan mati kelak? Entry ini aku pernah tulis sebelum ni, di mana aku ingin sekali mati di mekah semasa menunaikan haji. Yang membuatkan aku teremosi tadi ialah tentang penyokong bola sepak tadi. Aku bukan nak mepertikaikan bagaimana dia mati. Sebab aku pun ada kawan-kawan yang pernah mati semasa mendaki gunung, semasa sedang berkelah di jeram atau di laut, mati kena bunuh (kes tu berlaku 2004, dan baru-baru ini aku baca paper mengatakan pembunuh tu akan dikenakan hukuman gantung sampai mati), mati eksiden kereta / motor, mati semasa pergi / pulang daripada kerja dan semasa sedang bekerja dan ramai juga yang mati kerana sakit yang pelbagai seperti kanser dan serangan jantung. Ada yang meninggal semasa sedang bersukan, bermain badminton, bola sepak dan marathon.

Mempertikaikan bagaimana mereka mati bukan satu tindakan yang bijak, walaupun aku selalu dengar ramai pihak yang kurang senang sekiranya kita mati dalam keadaan pergi berhibur yang pastinya kerana duniawi. Contohnya, macam artikel suratkhabar yang aku baca sebelum ni yang mati kemalangan pulang daripada bermain boling / pulang daripada disko. Aku yang jahil ugama tak mampu langsung nak mengulas tentang isu ini. Macam kes berprofil tinggi dulu, Norita mati dalam keadaan yang mengaibkan. Yang kena tempias, adalah keluarga arwah.

Masyarakat bukan saja memandang serong, malah penghinaan demi penghinaan dilemparkan, sehingga keluarga arwah terpaksa berpindah, kesan daripada kehilangan privasi dan maruah. Sebaliknya, kematian arwah pelakon Ismail Din di Mekah, memberi impak yang berbeza. Kematian Din Beramboi misalnya, juga dinilai masyarakat dari perseptif berbeza.

Tiada niat untuk aku membandingkan kematian mereka, apa yang aku cuba nak bangkitkan di sini ialah dari segi pandangan masyarakat setempat, especially masyarakat yang berugama Islam. Masing-masing memberikan pandangan dan hujah. Niat tidak menghalalkan cara. Entahlah

Cara bagaimanapun mati, itu bukan kerja kita, yang penting, sentiasalah mengingati mati. Kerja kita pula, jangan biarkan hati kita yang mati, itu yang paling bahaya. Itu lebih adfal. Sama-samalah kita berusaha ke atas iman.