~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 28 April 2011

Entri ini ditulis pada 22hb April malam

Buat kali pertama menulis entri ini di kampung suami. Betapa girangnya hati kerana aku dah mempunyai kampung semula setelah agak lama aku 'tiada kampung'. Selepas ni setiap kali musim perayaan aku boleh pulang ke sini. Sebelum ini bila tiba hari raya buntu nak menghala ke mana, sudahnya raya di KL ajer. Tapi tahun ini raya aku pasti meriah, suami aku pulak mempunyai adik beradik yang ramai. Alangkah berbunganya hati aku. Maklumlah aku ni jiwa kampung. Obses dengan suasana kampung.

Cuma yang agak merisaukan aku, mampukah aku mengambil hati mentua dan ipar duai? Bukan senang nak jaga hati orang, apatah lagi keluarga mentua. Biasanya manusia ni paling mudah sakitkan hati insan yang paling dekat dengannya tanpa dia sedari. Ini adalah kenyataan. Kerana lidah itu lebih tajam daripada sebilah pedang.

Walaubagaimanapun aku kena dan kena hadapi dengan positif dan optimis. Orang lain boleh, apalah sangat aku ni kan. Petua daripada rakan sepejabat aku, lakukan dengan ikhlas, pasti berkat. Ya, aku harap aku mampu hadapinya sebijak mungkin.

Esok majlis kahwin aku di sebelah suami pula. Pastinya ramai kawan-kawan gunung yang akan datang. Oh tak sabarnya.Pasti meriah bangat. Dijangka lebih 50 orang warga gunung yang datang. Aku jadi tak sabar nak bertemu mereka.

Perubahan cuaca dan perubahan tempat tidur menjadikan aku tiba-tiba tak boleh tidur. Selsema terus datang menyerang. Aku kan memang alah dengan suhu yang terlalu sejuk atau suhu terlalu panas. Mudah penyakit datang. Betapa sejuknya suasana malam di kampung suami aku. Tapi aku suka. Kampung aku dulu pun macam tu, sejuk bangat. Tak macam rumah aku kat KL, semasa hujan pun masih terasa bahang panasnya. Maklumlah hutan batu. Kat kampung kan banyak pokok.

Sebut pokok, teringat aku satu kisah. Barangsiapa yang rajin berzikir seseolah menanam satu pohon kat syurga. Untunglah sapa yang sering basahkan lidah dengan berzikir dan bertahmid. Untunglah. Aku dapat bayangkan nanti betapa sejuk dan nyamannya tidur di kelilingi oleh pohon segar yang tumbuh dan wujud daripada zikir kita. Kat dunia ni pun, kat rumah suami aku ni pun aku dah terasa nikmat yang tak terhingga.

Aku nak tidurlah, kang mata aku sembab lak, esok pagi nak bangun awal.