~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 7 April 2011

Hadapilah

Salam. Aku kembali bekerja setelah 3 hari aku bercuti. Aku pula kekeringan idea, ketandusan idea nak menulis, tapi aku terasa sangat nak menulis sesuatu. Tapi tak tahu nak tulis apa. Biasanya sebelum menulis, idea bersepah dalam kepala, hanya terus diluahkan melalui jari jemari di papan keyboard. Tapi, sejak umur meningkat senja ni, aku sering tak ada idea.

Oh ya, aku bercuti di Bandung. Dan ini adalah baru kunjungan kali kedua. Excited juga apabila bercuti jauh dari rumah sendiri. Walaubagaimanapun excited tu terencat apabila flight yang kami naiki bergegarnya yang begitu kuat dan lain macam. Selama ni walaupun semasa mengalami cuaca yang buruk, tak ada pulak seteruk itu gegarannya. Aku sangkakan aku seorang je cuak, tapi aku lihat muka penumpang lain semua dah kecut.

Ishhh, memang menakutkan yang amat sangat. Kedengaran kawan aku di sebelah macam-macam doa dibacanya. Jarang aku melihat dia begitu bersungguh membaca doa. Nak ketawa pun ada melihat reaksi wajahnya. Tapi masa tu mana mampu nak ketawa, nak menangis lagi adalah. Mulalah terbayang dosa yang banyak. Aku tak takut mati kalau dosa sedikit dan kalau pahala aku banyak. Masalahnya sekarang, aku rasa dosa aku melebihi pahala yang aku buat, sebab tu cuak aku jadi berganda-ganda.

Seseolah nyawa di hujung tanduk. Seseolah aku dah tiada pilihan lain selain mati. Aku jadi cemas yang maksima. Tapi, syukurlah kami semua selamat. Dan aku tak henti-henti ucapkan syukur kerana Allah masih memberi aku nafas, ruang dan peluang untuk bertaubat, untuk lebihkan amal ibadat. Dunia ni hanya sementara, kalau kejar dunia, tiada titik penyudahnya, maka, kejarlah akhirat yang nyata terang lagi bersuluh kekal abadi.

Di Bandung, kami menginap di budget hotel. Tapi hotel itu seakan sunyi, tak nampak ada penghuni, di parkir pun langsung tak ada kereta yang kelihatan parking. Kawan sebilik aku dah bimbang. Takutnya tak ada nampak orang pun. Aku tanya takut apa? Dia kata hantu. Aku nak tergelak dengan jawapan dia. Tapi aku buat muka selamba.

Aku cuba bayangkan selama bertahun-tahun aku menguni seorang diri di rumah. Rumah lama dan rumah sekarang tak jauh bezanya. Malah rumah aku yang sekarang aku rasa jauh lebih menyeramkan. Apabila aku membaca dalam komen FB persatuan penduduk rumah aku pula macam-macam versi cerita seram yang dikongsikan. Wajarnya aku perlu rasa takut dan seram. Tapi perlu ke aku layan rasa takut itu?

Ya, jauh di sudut hati aku memang takut. Sebagai manusia, rasa takut tetap ada. Malah, aku pun pernah bayangkan bagaimanakah sekiranya hantu wujud di depan aku? Apakah tindakan refleks aku? Akan tetapi, wajarkah aku lebih takutkan hantu daripada Allah?

Apabila statement ini aku tanamkan di dalam jiwa aku dalam-dalam, dengan sendirinya rasa takut pada hantu itu terkawal. Rasa takut yang sia-sia itu akhirnya menjadi saki baki yang semakin berkurangan. Syukur. Cuma aku agak kurang senang apabila kawan aku cuba mengorek rahsia daripada security hotel berkenaan untuk memastikan adakah hotel berkenaan selamat daripada hantu.

Security tersebut mensahkan di mana kawasan tersebut semasa dibuka pada awal 90-an tak salah aku, memang ada hantu. Banyak kedai yang beroperasi berhampiran seperti pusat karakoe terpaksa ditutup kerana pengunjung sering diganggu dengan jelmaan hantu secara nyata dan gangguan psikologi seperti bunyi-bunyian yang menyeramkan.

Aku mengambil ringan walaupun kawan aku bersungguh cuba untuk menakutkan aku. Dan usahanya tidak berjaya walaupun 3 rakan yang lain turut cuba mempengaruhi aku. Bukan niat untuk menjadi riak dan takbur, tapi sesungguhnya aku takkan ambil pusing sekiranya perkara itu langsung tidak bertujuan nak menambahkan iman di dada.

Akhirnya, aku yang sedih dan kecewa dengan mentaliti mereka. Sehingga ke hari terakhir kami di sana mereka masih excited bercerita tentang hantu. Terasa katil bergegar la, terasa seram la, tak boleh tidur la, peliknya aku selepas selesai solat isyak jamak aku terus tidur dengan nyenyak. Siap berdengkur lagi, boleh gitu??? Ahaksss. Konon nak bagitau yang aku tidur dalam aman la ni.

Di sini aku nak share sedikitlah tentang topik takut ini. Aku memang jenis penakut. Rasanya dalam dunia ini akulah satu-satunya manusia yang paling penakut dalam banyak benda. Tapi, aku belajar untuk menghadapinya. Sebab kalau aku berterusan rasa takut, berterusan layan rasa takut, pasti aku tak mampu nak hidup kat dunia ni seorang diri sebatang kara. Maka, dalam apa jua keadaan pun, aku paksa diri hadapi dengan positif. Kalau aku masih memilih untuk takut, entahlah apa yang akan berlaku terhadap aku.

Contoh ketakutan aku, aku huraikan di sini. Aku takut pacat, aku tetap masuk hutan mendaki gunung walhal akulah manusia paling geli dengan pacat. Bukan aku tak tahu ada beribu-ribu ekor pacat dalam hutan. Dan rasanya beratus kali aku kena gigit pacat. Dulu, ada trip 12 hari aku dalam hutan, rasanya tak terhitung aku kena gigit pacat, tapi aku masuk jugak hutan, mendaki jugak. Aku tak suka cara pacat bergerak, itu yang membuatkan aku geli sebenarnya. Aku tak kisah kalau ianya bergerak macam cacing atau ular. Aku tak kisah binatang lain yang licin macam aku pegang ular sawa dan ular lain (yang bukan berbisa), cacing, ulat, pom pom atau binatang seperti seperti katak, tikus, lipas, tapi aku alah dengan pacat dan lintah. Dan kalau sekiranya aku melayan rasa takut pada pacat tadi, tak tercapailah impian aku nak menawan gunung-gunung impian aku, tak tercapailah aku nak melihat ciptaan Allah di atas puncak yang sangat hebat. Subhanallah.

Aku takutkan air. Aku paksa diri aku ambil lesen scuba diving. Aku cuba atasi rasa takut pada air. Bila dive master tanya atas alasan apa aku ambil lesen ni, selain aku nak enjoy view kat dasar, aku bagitau aku nak cabar diri sendiri. Dive master ketawa, sebab dia rasa alasan aku lain daripada yang lain. Tapi itulah hakikatnya. Kalau aku melayan rasa takut pada air, sehingga hari inilah agaknya aku tak tahu macam mana suasana di dasar yang sungguh indah. Subhanallah.

Aku gayat, tapi aku cabar diri aku berada di bangunan tinggi. Aku pernah ada di tingkat 14 yang masih dalam pembinaan. Yang belum ada wall. Masa ni aku kerja kat site ofis lama aku. Bos aku pun tak sanggup dok tepi. Tapi aku boleh paksa diri. Aku juga jenis gayat yang bergerak, tapi aku hadapi dengan mencuba flying fox, mencuba roller coster di Sunway Lagoon dan Genting. Walaupun pada asalnya aku cakap kepada penjaga game tersebut yang aku tiba-tiba ajer pregnant (sebab tak nak naik). Nasib baik penjaga tu sengih kalau dia kata aku gila tak ke naya je sebab tiba-tiba je pregnant apa kes??? Ahaksss

Dan aku memang takutkan hantu. Aku tetap tak nafikan. Tapi dah bertahun-tahun aku tinggal dalam rumah seorang diri, kalau aku melayan rasa takutkan hantu dah lama aku akan cari penyewa untuk tinggal berjemaah. Tapi bodohnya aku kalau aku takutkan hantu lebih daripada takutkan Allah, lebih daripada takutkan azab Allah. Lebih baik aku fikir bagaimana nak dapatkan lebih pahala, lebih baik aku fikir bagaimana nak mendapat rahmat daripada Allah, lebih baik aku fikir bagaimana nak masuk syurga tanpa hisab.

Dan aku rasa kalau aku lebih kenal Allah, buat apa nak takut pada hantu? Dan aku rasa kalau aku jadikan al quran teman baikku, kenapa aku perlu takut pada hantu? Bergantunglah pada kalimah agung Allah, itu lebih afdal. Banyak ayat yang boleh diamalkan untuk elakkan daripada gangguan syaitan laknatullah ini. Maka, kenapa masih perlu rasa takut?

Aku bingung dan tak faham situasi ini masih berlaku pada zaman moden ini. Zaman yang serba canggih. Konon teknologi di hujung jari. Guna jari pun bolehhhh. Maka gunakanlah jari secara maksima untuk mencari maklumat di mana kita takkan perlu lagi takut pada hantu.

Jangan perhambakan diri sendiri dengan emosi dan perasaan yang negatif. Itu sangatlah merugikan diri sendiri.

P/S : bagaimanakah agaknya kalau aku melayan rasa takut pada segala hal? pastinya banyak impian aku hanya akan tinggal impian.

Marilah kita hadapi rasa takut bersama-sama. Sebagai makhluk ciptaan Allah yang terhebat dan terbaik, gunakanlah secara maksima status tersebut untuk mendapatkan rahmat Allah.

Aku sekadar ingatkan diri.