~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 19 Oktober 2011

3 situasi menggunakan jawapan sama

Assalamualaikum

Aku nak cerita beberapa situasi yang menggunakan jawapan yang sama, aku nak share di sini bersama korang.

Siituasi 1

Semalam, salah seorang rakan satu ofis aku yang berlainan department mengadu kepada aku penyewa rumahnya tidak menjelaskan sewa bulanan secara konsisten, dan yang lebih menyedihkan, bil TNB dan bil air juga ada tunggakan yang berjumlah lebih rm200. Apabila kawan aku sms penyewanya meminta melunaskan pembayaran bil dan sewa bulanan dengan segera dan konsisten, maka jawapan yang diberi ialah,

Pasti saya akan lunaskan petang ni jam 4pm. Maaf, kita hanya merancang, Allah yang menentukan,

Situasi 2

Aku tengah baca paper KOSMO yang kawan aku beli seawal pagi tadi. Muka depan akhbar mendedahkan statistik penceraian di Malaysia pada tahun 2010 mencecah ke angka 28 ribu lebih kes. Aku mengeluh membaca data yang menyedihkan itu. Tiba-tiba seorang rakan daripada belakang menyampuk,

Kita hanya merancang, Allah juga yang menentukan...

Situasi 3

Seorang staff di ofis aku, beberapa minggu yang lepas cuba membunuh diri dengan meminum racun apa tah namanya, gara-gara dia frust bekas isterinya menolak untuk rujuk kembali. Dia akhirnya meninggal di hospital beberapa kemudian kerana organ dalamannya tidak dapat diselamatkan lagi. Apabila mengenangkan saat-saat kematian, aku selalu cakap pada kawan-kawan, kita ni entah bila agaknya akan mati ye, aku takut sangat kalau cerita pasal mati ni. Tiba-tiba seorang rakan cakap pada aku,

Kita hanya merancang, Allah juga menentukan...

Ok, sebelum aku nak ulas situasi di atas, aku hanya nak bagitau di sini, ini pendapat peribadi aku yang sangat-sangat jahil. Kalau tak betul atau nak tambah, aku sangat berbesar hati.

Tentang situasi yang pertama, aku cakap pada rakan aku, apa yang aku faham daripada sms tersebut ialah, memang seseolah dia yang sengaja merancang untuk melewatkan pembayaran duit sewa rumah. Sebab dia kata kita hanya merancang, Allah yang tentukan. Betul tak? Memang rezeki adalah daripada Allah, tapi Allah dah cakap, segerakan bayar hutang. Maka ayat kita merancang, Allah yang menentukan adalah tidak tepat di sini. Kenapa aku cakap tidak tepat, meh baca huraian aku kat bawah.

Ok, first aku nak bersangka baik, mungkin penyewa tu bergaji kecil, sebab tu dia tak mampu nak bayar sewa rumah yang berjumlah rm400 secara konsisten. Dan juga dia tak mampu nak bayar bil TNB dan bil air sehingga tunggakan mencecah lebih rm200.

Kat sini, aku nak share pengalaman aku sendiri. Aku pun bergaji kecil, aku nak kena bayar kat bank duit rumah, duit kereta, bil astro, maintenance rumah, bil hp, setiap bulan. Maka, aku dah tak boleh nak bermewah, aku kena bayar hutang, tu belum masuk minyak petrol yang wajib diisi, belum masuk cukai tanah dan cukai pintu lagi. Gaji aku ciput aje, maka aku kena fikir macam mana nak minimakan kos. Ada aku makan mewah-mewah macam kawan-kawan aku, hampir setiap hari secret recipelah, MCD lah, macam-macamlah, ada aku berbelanja yang bukan-bukan? beli itu ini yang bukan keperluan? tak ada, kalau aku keluarkan duit pun beli barang-barang dapur yang suami aku tak sempat beli. Setiap kali dapat gaji, aku sentiasa fikir macam mana nak langsaikan hutang aku dulu sebab gaji aku bukan besar. Dan aku ada komitmen hutang keliling pinggang. Aku dahlah takde mak bapak nak boleh tolong cover segala hutang yang aku sendiri cipta. So padan muka aku.

Di sini, aku cuba minimakan kos dengan bawak bekal setiap hari ke ofis. Memang jimat gila, dan kat sini, aku masih mampu lebihkan bayar hutang. Sebenarnya boleh sahaja aku minta pada suami aku untuk bayarkan bil, kat sini aku dah boleh lepas tangan apa, tapi aku tak nak, aku dah biasa hidup susah, so aku tak kisah, aku hidup dalam bersederhana, secara ala kadar. Suami aku sendiri pun banyak koleksi hutang dia, lagipun dia anak lelaki sulung dalam keluarga dia, aku sebolehnya takkan libatkan dia kecuali perkara yang wajib aku libatkan dia seperti nafkah makan minum zahir dan batin. Ahakssss.

Aku takkan sesekali lari daripada hutang, kot mana sekalipun, aku tetap utamakan hutang, setiap kali dapat gaji, tak pernah aku fikir nak beli benda-benda tak sepatutnya, tapi aku terus bayar hutang siap-siap, sebab aku tak nak mati dalam hutang, sekurang-kurangnya aku dah gigih dan berusaha dalam membayar hutang semasa hayat aku.

Aku tak boros dalam berbelanja, dalam shopping barang-barang mekap contohnya, sebab aku tak pernah pakai mekap. Aku tak pernah terfikir nak beli perabot mewah, nak tukar langsir setiap bulan macam rakan-rakan ofis aku buat, tukar perabot setiap tahun. Sebab aku tak patut buat semua tu sebab aku tak mampu. Biarlah mereka sahaja yang melaram dengan duit gaji mereka yang besar.

Siapa yang tak jeles bila kawan-kawan cerita tukar perabot jati yang baru, beli cincin berlian, aku tetap manusia biasa, tapi perlukah aku layan rasa cemburu itu semata-mata nak memenuhi keperluan nafsu aku? Dah rezeki mereka bergaji besar, maka biarlah mereka dengan cara hidup mereka, aku tak perlu berlumba-lumba nak bersaing kemewahan dengan mereka, aku hanya mampu hidup dengan cara yang amat sederhana.

Orang lain berlumba tukar kereta baru, biarlah aku dengan kereta kecik aku yang sungguh berjasa itu. Aku tak pernah terfikir untuk tambahkan hutang, apa yang aku sentiasa target ialah nak bayar dan selesaikan hutang dengan kadar yang paling segera.

Apa yang menaikkan kemarahan kawan aku tadi apabila dia kata dia ambush rumah penyewanya itu untuk minta sewa, macam-macam perabot baru yang ada dalam rumah tersebut. Anak dia pun dah ada laptop. Tapi kata tak ada duit, macam mana tu, tu yang menyebabkan kawan aku ni semakin bengang.

Inilah mentaliti orang Melayu berbaka Islam, so jangan sewenangnya guna perkataan kita hanya merancang, Allah yang tentukan. Sebab apa yang berlaku, sememangnya daripada awal lagi dia dah merancang tak nak bayar sewa. So jangan sesekali nak kaitkan nama Allah dalam perkara sebegini. Tolonglah.

Situasi kedua pula, pada aku barang siapa yang pasang niat nak berkahwin adalah orang yang ingat pada mati. Kenapa aku cakap begitu? Kalau tak ingat mati, tak payahlah kahwin, pergi je ke Thailand sana, bersepah, pilih dan bayar yang mana berkenan, atau buat je maksiat dan seks kat mana-mana dengan couple masing-masing, free je, tak bayar bayar, tak payah kahwin. Orang-orang begini adalah manusia yang tak ingat matilah betul tak?

Kedua, orang yang nak berkahwin adalah orang yang ada matlamat dalam perkahwinan mereka. Cuma, mungkin matlamat semua orang tak sama. Ada yang kahwin sebab pasangan dia cantik, ada yang kahwin kerana simpati, ada yang kahwin kerana cinta, ada yang kahwin sebab mereka rasa serasi, ada yang kahwin sebab nak halalkan seks. Tapi akhirnya bercerai, jika ditanya kenapa, pasangan dah tak cantik kah? simpati dah hilangkah? dah tak cintakan pasangankah? tak dah serasikah?

Di sinilah kita kena betulkan matlamat kita. Sebenarnya perkahwinan adalah salah satu peluang daripada Allah untuk tambah pahala berganda. Masak untuk suami ustaz kata dapat pahala umrah dan haji (sila betulkan), lahirkan zuriat untuk suami dapat pahala, layan suami dapat pahala, pegang tangan suami dapat pahala, senyum pada suami dapat pahala, main mata dengan suami dapat pahala, taat pada suami dapat pahala, begitulah sebaliknya suami pun dapat pahala berganda-ganda.

Apabila setiap pasangan setkan di minda dan di hati benda alah ni, aku jamin kadar penceraian kat Malaysia ni akan menurun secara drastik. Tak percaya? Percayalah! Kerana semua pasangan akan berlumba-lumba dalam nak menambahkan koleksi pahala. So, takkan wujud penceraian lagi, atau kes penceraian dapat diminimakan.

Tapi tak semua pasangan berniat macam tu. Betul tak? Bila dah berkahwin, matlamat tah ke mana-mana, syaitan pun dah mula menghasut, apalagi syaitan bernama Dasimlah ni, takkan pernah putus asa dalam nak merosakkan ikatan perkahwinan yang mulia, kemudian masing-masing mula mencari salah pasangan, masing-masing dah bosan dengan pasangan masing-masing, bayangkan antara punca penceraian di rekodkan di JAKIM adalah salah satunya kerana ubat gigi je tau. Nampak macam tak logik kerana ubat gigi boleh bercerai berai, tapi itulah hakikat. Realiti!

Maka, tak sesuai langsung nak guna ayat kita merancang Allah yang tentukan. Kalau tak pernah merancang untuk sentiasa menambah pahala dalam alam perkahwinan, jangan nak salah Allah apabila penceraian berlaku. Di sini, mari buat kempen mari menambahkan koleksi pahala dalam perkahwinan kita.

Mungkin aku tak layak berbicara tentang alam perkahwinan, sebab baru 6 bulan aku berkahwin, apa yang aku nak cakap di sini, entry ni aku tujukan khas untuk diri aku sendiri, supaya aku sentiasa jelas dengan matlamat perkahwinan yang aku telah bina.

Situasi ketiga, aku dah malas nak menaip, dah lenguh jari jemari aku ni. Lagipun aku nak kena sambung buat kerja. Pada aku, kalau kita merancang nak bunuh diri, sendiri mau ingatlah. Allah dah bagi kita akal, samada nak pilih syurga atau neraka. Ni pun aku tujukan pada diri sendiri, umur dah meningkat senja, so sendiri mau ingat nak buang masa ke nak tambah amal dan ibadah

p/s : al fatihah untuk arwah.

maaf atas kesalahan ejaan sekiranya ada, atau susunan ayat yang berterabur, entry ni aku terbitkan tanpa ada sebarang double checking. harap maklum

barang siapa nak kasi idea, atau nak tegur aku, sangatlah dialukan







aku tetap manusia biasa yang sentiasa banyak dosa

2 ulasan:

fuad ansari berkata...

kalau boleh mmg taknak hidup berhutang..

tak best betul hidup kalau berhutang..

sampai kadang2 rasa, dok umah sewa jelah dari beli umah berhutang kat bank (yg kemungkinan ada unsur2 yg diragui)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

fuad : betul tu, ustaz zaharudin ckp kalau boleh semua loan bank konvesional tukar ke bank islamik

ingatkan diri sendiri jugak :-)