~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 17 Oktober 2011

Sesi pujuk diri sendiri (tak tahu nak taruh tajuk apa)

Assalamualaikum. Hari ni dah 17 Oktober, semalam genap 6 bulan aku menikah. Alhamdulillah, walaupun belum setahun jagung, tapi aku kena bersyukur dah berjaya ke tahap 6 bulan. Ada yang kahwin 2-3 bulan dah bercerai berai, maka, aku kena belajar bersyukur banyak-banyak.

Yang bercerai berai tu syaitanlah hasut tu. Syaitan yang bernama Dasim setiap hari akan hasut kita pasangan suami isteri ni supaya sentiasa bergaduh dan akhirnya bercerai. So, sebelum nak bergaduh, sebelum nak bertekak dengan pasangan anda, ingat pada Dasim ni, sure marah dan temper korang akan cair secara automatik. Percayalah, cuba try.

Oh ya, apa cerita hujung minggu kalian? Tentu meriahkan, apabila masa dimanfaatkan bersama keluarga, lagilah bestkan. Pada yang terer memasak tu, pasti pelbagai menu dicuba untuk dijamu pada keluarga tersayangkan.


Kebetulan, cuti 2 hari aku takdelah ke mana. Cuma pada hari ahad aku menghadiri majlis kenduri akikah kawan aku. Best tu dapat makan kari kambing free, menu ni salah satu favourite aku tau. Suami pun suka kambing, so terbaeklah.


Biasanya, sabtu dan ahad aku jarang update blog, nak kata tak sempat tak jugak, cuma aku dah malas nak update kecuali membaca sepintas lalu blog kawan-kawan. Masa ni dimanfaatkan membaca sepenuhnya blog kawan-kawan yang ada dalam list aku atau tak ada.


Best tau ziarah blog kawan-kawan, apatah kawan-kawan yang tidak lokek share ilmu agama dalam blog mereka. Secara tak langsung mereka dapat pahala berganda-gandakan. Sungguh, aku berasa cemburu yang maksima. Banyak sungguh ilmu agama mereka.


Aku ni kalau update pun, biasanya nota yang aku dapat semasa kuliah Zohor atau semasa sesi tazkirah je. Semua tu aku dapat di ofis aku. Ilmu ni aku dapat free aje, maka aku rasa berat hati kalau aku nak resign daripada company ni walaupun sebenarnya kerja aku dah overloading sebenarnya, tak berbaloi dengan gaji aku yang ciput ni.


Mungkin aku berprasangka negatif, mungkin kat tempat lain lebih baik aku dapat ilmu agama, tapi kalau kat tempat lain aku tak dapat macam mana? Tulah yang menyebabkan aku rasa berat sangat nak resign. Memang ceramah agama boleh dengar melalui youtube, tapi kalau ada di rumah, aku memang dah payah nak bukak youtube sebab aku dah sibuk nak memasak, nak kemas dapur, nak basuh baju dll. Maka, aku hanya gunakan secara maksima masa mencari ilmu agama adalah sebelum masuk kerja, yakni jam 730am ke 830am dan masa lunch sahaja untuk mendalami ilmu agama. Kalau hari jumaat jam 820am ke 845am. Tapi, tu pun tak cukup, macam mana?


Kenalah aku berusaha lebih keras, masuk blog kawan-kawan, penceramah bebas, penceramah low profile dan sebagainya, sebagai contoh, blog kawan-kawanlah yang antaranya membantu aku dalam menambahkan ilmu agama aku yang begitu cetek. Sebagai manusia yang jahil agama, aku kena berusaha lebih keras untuk mendapatkan ilmu. Kadang-kadang aku hadiri juga kuliah Magrib di masjid semata-mata dahagakan ilmu agama.

Lagipun, aku takut bila beberapa orang ustaz pernah cakap, kalau dalam masa 7 hari (ada ustaz kata 44 hari) tak hadiri majlis ilmu, hati kita akan jadi keras, hati kita akan jadi gelap, apabila dah keras, dah gelap, hidayah payah nak serap masuk. Nilah yang membimbangkan aku, ditambah dengan godaan syaitan dan nafsu yang sentiasa cuba nak jauhkan aku dari Islam, sesungguhnya aku semaki rasa ngeri. Aku dahlah banyak koleksi dosa.

Dalam aku dok excited dengar ceramah dan kuliah, dalam pada masa yang sama, aku cerita pada kawan-kawan sekeliling aku secara langsung atau tidak. Ada yang sudi dengar, ada yang tidak. Yang mana sudi dengar tu, dia akan tanya aku lagi dan lagi apa ustaz cerita, tapi yang pekakkan telinga tu buat tak tahu je. Walaubagaimanapun, aku takdelah kecik hati. Jauh sekali aku rasa terkilan dalam usaha dakwah aku, walaupun kadang-kadang risalah yang ustaz kasi, aku edarkan pada kawan-kawan yang tak pernah jejakkan kaki ke surau, risalah tu dicopnya sampah. Aku tetap tabah dalam menghadapinya. Sungguh! (buat masa nilah, doakan usaha dakwah aku tidak sekerat jalan ya)

Sebab aku tahu, nak compare dalam usaha baginda Rasullullah SAW berdakwah, apalah sangat aku ni. Nabi macam segala ujian dihadapinya, tak pernah pun putus asa. Aku ni, yang boleh guna segala teknologi yang ada sebagai platform dakwah, sepatutnya lebih teruja dan lebih fokuslah, bukannya bersungut atau kecewa, ye tak?

Untuk pujuk diri sendiri sama, aku gunakan buku ini untuk aku kembali positif dalam usaha yang sedang aku jalankan ni. Memang, buat masa ni, di department ini, aku berdakwah secara solo, tak ada bantuan daripada mana-mana pihak. Mungkin orang sekeliling aku kat ofis ni tak nak ikut dan buat apa yang aku cakap mungkin sebab mereka pandang aku ni tidak pernah sempurna. Mungkinlah kot, sebab tu aku kena buat sesuatukan, aku kena lebih tekun belajar ilmu agama, aku kena tunjukkan contoh yang baik di kalangan semua orang, aku kena jadi manusia berguna di mata mereka, barulah mereka nak menerima usaha dakwah aku kot. Aku rasalah.

Mungkin jugak aku kurang berdoa pohon pertolongan daripada Allah. Mungkin, maka, aku kena lebihkan dalam berdoa, seiring dengan usaha yang telah dan sedang dijalankan. Insyaallah.

Aku takkan putus asa. Takkan putus asa dalam berdoa, takkan putus asa dalam berdakwah, takkan putus asa menimba ilmu.

p/s : coretan ni adalah luahan peribada semata, tak ada sebarang ilmu pun, sekadar untuk pujuk diri sendiri semata.