~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 24 Oktober 2011

Tabiat buruk aku

Assalamualaikum. Hari ni aku datang kerja tak delah jem yang teruk, mungkin ramai yang bercuti kot untuk meraikan deepavali. So memang enjoylah perjalanan pagi tadi.

Oh ya, kalau korang nak tahu, aku ada tabiat buruk yang aku sukar kikis sebelum ni, masa zaman jahiliah akulah. Aku nak share di sinilah, tak kisahlah buka pekung di dada, asalkan niat aku ke arah kebaikan semua pihak.

Kalau korang nak tahukan, setiap kali pegang stereng kereta, setiap kali itulah aku berazam untuk tidak mencilok dan pandu laju, tapi azam itu tak pernah tercapai, sehinggalah baru-baru ni, apabila baru-baru ni aku terbaca satu artikel tentang pesanan seorang ustaz, ustaz cakap, cara pemanduan kita sebenarnya menunjukkan siapakah kita sebenarnya, maksudnya 'true color kita terserlah kat situ. Maka, apabila ingatkan pada kata-kata itu, tanpa sedar, cara pemanduan aku sekarang dah jauh berbeza jika dibandingkan dengan dulu. Kalau dulu, ikut suka hati aku nak bawa melebihi had laju, suka hati nak mencilok sana sini, sekarang benda tu dah jarang aku buat, kalau dulu, 15 minit aku boleh sampai ke ofis kalau tak jem, sekang kalau tak jem pun, setengah jam baru aku akan sampai. Satu anjakan paradigma yang aku baru sedar sebenarnya.

Dan aku sangat bersyukur sebenarnya dengan perubahan ini. Dulu kalau ada yang mencilok depan aku secara kurang ajar, aku sanggup kejar mereka bersungguh hati dan kemudian membalas dendam atas tindakan mereka sebagaimana mereka mencilok secara kurang ajar depan aku, tapi sekarang aku dah tak sanggup nak buat. Pernah juga dulu aku take over mereka, dan kemudian aku brek mengejut di depan mereka yang kurang ajar, bayangkan apa yang berlaku, nyaris kemalangan, sebab aku bengang, cara mereka colik sangat berbahaya, aku atas niat nak menyedarkannya tapi cara aku salahkan.

Dulu, kalau ada yang take over tanpa memberi signal yang sewajarnya, aku sanggup kejar driver tersebut, melintasinya dan buat muka bengang, tapi sekarang aku ambil tindakan mengabaikan sahaja walaupun hati aku rasa terbakar dan geram. Walaupun aku yang hampir terbabas ke kiri.

Kalau dulu, ada yang bawa terhegeh-hegeh di fast lane, aku sanggup melintasinya secara kurang ajar dan renung setajam-tajamnya pada driver tersebut dan bagi isyarat tangan tanda tak puas hati pada driver tersebut, tapi sekarang aku hanya take over tanpa buat apa-apa tindakan.

Sebenarnya, aku menyesal dengan semua tindakan bodoh aku. Kalau dalam menghadapi situasi tersebut aku tak dapat nak bersabar, macam mana aku nak mendidik jiwa aku dalam perkara yang lebih besar. Aku akui aku bukan dalam kategori manusia yang bersabar sekiranya aku berada di jalan raya, tapi di tempat lain aku boleh pulak menjadi manusia yang bersabar, maka, kenapa aku tak boleh menjadi manusia yang bersifat mahmudah sekiranya di jalan raya, maka kata-kata ustaz tu betul-betul menginsafkan aku.

Bagaimana aku nak menjadi manusia bertakwa, sekiranya sifat-sifat mazmumah masih menguasai diri aku? Kalau bukan diri sendiri, siapa lagi nak ubah diri aku? Suami aku dah tak larat nak berleter setiap kali aku pandu melebihi had laju, suami aku dah tak larat nak nasihat apabila aku tiba-tiba kejar kereta depan yang mencilok secara kurang ajar, suami aku dah berbuih mulut bising pada aku apabila aku marah-marah pada kereta yang terhegeh-hegeh di fast lane.

Tiba-tiba aku tersedar, agaknyalah kan, kalau aku ditimpa kemalangan jalan raya, perkataan pertama yang bakal suami aku, kawan-kawan aku dan rakan-rakan ofis tentu akan cakap adalah PADAN MUKA sebelum mereka menghulurkan simpati, bukan apa, semua orang dah penat dalam usaha nak nasihat aku supaya memandu secara berhemah di jalan raya. Kata-kata itu sememangnya tepat pada orang yang degil macam aku ni. Buktinya tahun lepas sahaja, aku baru perasan yang aku ada  total 7 saman, semuanya saman sebab pandu melebihi had laju. Padan muka aku sebab habiskan duit membayar saman semata.

Dan sekarang, baru aku tersedar bahawasanya aku tidak lagi seperti dulu. Semuanya berpunca daripada kata-kata seorang ustaz di laman blognya, aku berterima kasih pada ustaz itu. Kata-katanya sungguh membuka minda aku, menyedarkan aku betapa bodoh dan bengongnya aku sebelum ni.

Walaupun berzikir di dalam kereta belum tentu kita mampu menjadi manusia yang matang di jalan raya. Berzikir bukan sahaja di mulut, di hati tapi realisasikan melalui perbuatan, barulah menyeluruh.

p/s : aku mampu mengubahnya, sesungguhnya aku belum terlewat. Alhamdulillah

memandu juga boleh menjadi cabang ibadah jika kena caranya

safety kan salah satu sunnah.

entry ni semata untuk diri sendiri






2 ulasan:

kasihibu berkata...

tapi kan bia kita memandu tetiba ada yg mencelah sebelah kiri tu, yg buat nak kasi rapat baik punya
geram sungguh

dekat sini pun lenggang jugak, selalu lalu di jambatan telok datuk tu mesti q punya, tp ahari ni ok sesaja.

Wanita Bertudung Hijau berkata...

kasih ibu : ahhh, tu pun penah berlaku pada saya, geram tak sudah, :-)

telok datok ni area mana, maaflah geografi sy failed :-(