~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 12 Oktober 2011

Mari tanam dalam hati kita


Kredit pada lebai google. Semalam kuliah Zohor, ustaz tekankan kepada sidang jemaah bahawasanya tanamkan dalam diri masing-masing iaitu yakin pada Allah secara sedalam-dalamnya, secara semaksima yang mungkin. Kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Contoh terdekat, ambil iktibar daripada Kisah Nabi Ibrahim, di mana sanggup tinggalkan anak dan isteri di tengah-tengah padang pasir tanpa makanan dan minuman, hanya bergantung sepenuhnya pada Allah untuk menjaga anak dan isterinya itu. Ustaz tanya, agak-agak kamu semua sanggup tak buat macam tu, atas tiket untuk memenuhi perintah Allah? Ustaz tak menunggu jawapan, tapi ustaz sambung cakap, kalau Allah dah perintah kita buat sesuatu, tentu ada sebab musababnya, kita patutnya contohi Nabi Ibrahim tanpa persoalkan anak dan isterinya siapa nak jaga, dah tentu Allah ada untuk menjaga mereka.

Cuba check tahap keimanan dan keyakinan kita pada Allah, adakah setahap Nabi Allah Ibrahim?

p/s : Huhuhu, aku masih terlalu kerdil dan hina untuk sampai ke tahap itu, patutlahkan mereka itu dapat ganjaran syurga, sangatlah layak. Cuba bayangkan, aku di tempat isteri Nabi Ibrahim, huhhh, tak dapat aku nak bayangkanlah. Agaknya kalau iman tipis, dah lama minum racun bunuh diri, dahlah nak dapat anak tu tunggu bertahun-tahun, dah dapat, semudah tu je tinggalkan anak tanpa bagi nafkah pulak tu. Eeee, bayangkanlah, bayangkanlah, bayangkanlah. Sesungguhnya apa saja perintah Allah, kita patut ikut tanpa mempertikaikanya kerana Allah lebih tahu. Masalahnya, zaman sekarang, ramai yang lebih suka mempersoalkan secara terang lagi bersuluh.