~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Khamis, 15 September 2011

Cerita Tentang Sejarah...

Tazkirah hari ni menceritakan tentang pejuang kemerdekaan seperti Tok Janggut, Datok Bahaman dll. Aku tahu penceramah kali ni cuba mengaitkan dengan Mat Indera. Kat sini aku tak berani nak komen lebih-lebih. Pertama sebab topik ni sangat-sangat sensitif, dan kedua sebab aku bukan celik sejarah, walaupun aku score subjek ni masa zaman sekolah, tapi aku dah tak ingat banyak benda tentang sejarah yang aku dah belajar, cuma certain je yang aku ingat.

Tiba-tiba aku teringat tentang satu blog yang aku baca. Boleh korang masuk sini. Dah lama aku nak promote blog ni, tapi aku lupa.

Masing-masing ada pandangannya kan. Tak salah kita lebihkan sumber bacaan kita apatah lagi melibatkan sejarah negara kita sendiri.

Daripada sumber, versi cerita tentang Hang Tuah dan Mahsuri adalah sangat berbeza. Kesahihannya aku tak pasti, tapi yang aku difahamkan, Mahsuri dibunuh atas dasar mempertahankan negerinya. Hang Tuah pula dikatakan meninggal di Acheh setelah sempat menjadi 'Agung' di negeri Kedah suatu tika dulu. Banyak pembesar daripada kerajaan Kedah pula menukar identiti untuk tujuan keselamatan kerana masa tu Kedah dijajah oleh Kerajaan Thai. Banyak lagi topik menarik boleh jumpa dalam blog ni.

Jangan tanya aku apa-apa. Kita sama-sama baca dan kita sama-sama kupas. Aku pun baru nak belajar ni.