~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Isnin, 31 Oktober 2011

Basah Bersama

Disebabkan dah banyak kali hujung minggu aku dan suami tak kemana-mana, maka apabila suami aku mengajak aku ke Shah Alam untuk menonton perlawanan bola sepak antara Laos dan Malaysia, aku terima dengan berbesar hati, lagipun tiket free apa salahnya kan, sesekali layan bola secara live.

Sempat singgah dan menziarahi saudara aku di Kelana Jaya setelah hampir sebulan aku tak ke sana. Kemudian memulakan semula perjalanan ke Stadium Shah Alam, semasa kami sampai jam menunjukkan ke angka 330pm. Masih awal, patutlah belum nampak ramai orang, hanya ada 2-3 buah kenderaan yang parking. Maknanya di sini, kami antara penonton terawal yang tiba. Mmm, excited bangatlah konon, walhal kami mengelak memandu di dalam hujan.

Sempat aku melayan novel Tautan Hati sekejap sementara menantikan pintu stadium dibuka jam 4 lebih. Penonton dah makin ramai, deretan kereta dah memenuhi luar stadium. Jenuhlah macam ni, aku cakap dalam hati, confirm sesak teruk time nak keluar nanti.

Apabila pintu dibuka, perkara pertama yang aku dah suami buat ialah bergegas mencari surau untuk solat asar dengan segera sebab asar pun baru je masuk. Ni 1st time aku solat di stadium shah alam walaupun ni kali kedua aku sampai di stadium ni sejak bertahun-tahun lamanya aku tak ke situ. Suraunya tidaklah selengkap mana, dengan tak ada tanda arah kiblat (atau aku memang tak nampak walaupun atas bawah aku dah belek), akhirnya atas bantuan seorang kakak, baru aku tahu arah sebenar kiblat, tak ada tempat wuduk yang sempurna, tapi syukurlah sebab masih ada surau kan. Orang lain kat luar negara boleh je bersolat di tepi jalankan, apalah sangat. Ye tak?

Game dimulakan kira-kira 445pm, aku ni tak adalah kusyuk sangat tengok bola, kejap-kejap aku sambung baca novel, mungkin aku tak fanatik bola seperti aku fanatikkan sukan badminton, aku pun tak tahu kenapa aku tak fanatik bola, mungkin aku tak tahu sepenuhnya undang-undang dalam dunia bola sepak sebagaimana aku tahu sepenuhnya undang-undang dalam dunia badminton, dan mungkin sebab aku reti main badminton semata daripada main bola, mungkinlah, aku agak je ni. Tapi sebab suami tercinta, aku layankan saja game bola ni walaupun tidak sepenuhnya aku memberi perhatian kepada game yang sedang hangat berlangsung. Bila lagi nak dating dengan suami sendiri kan? Dapat pahala lagi apabila menggembirakan hati suami.

Hati aku sebenarnya lebih cenderung melihat aksi-aksi penyokong bola sepak Malaysia. Pelbagai aksi melucukan, daripada gaya jersi yang pelbagai warna biru dan kuning, gaya ikatan kain di kepala, gaya rambut dah macam Trojan, dengan lontaran suara mereka menjerit walaupun pitching dah lari jauh ke laut, gaya body languange mereka, tulisan pada banner mereka dll. Aku turut terkesan sebenarnya melihat penyokong bola sepak Malaysia sanggup basah kuyup dalam hujan yang lebat menggila, petir dan kilat semata-mata mahu membuktikan mereka setia menyokong pasukan kesayangan mereka.

Dan akhirnya rasa teruja melihat mereka bertukar menjadi kagum sekagum kagumnya apabila mereka sanggup tak nak berganjak ke tempat yang lebih tertutup, tempat yang tak kena hujan, semata-mata nak menyorak pasukan Malaysia apabila pasukan Malaysia berterusan menjaringkan gol. Mereka masih bertahan berdiri dan melompat-melompat melaungkan nama Malaysia dalam keadaan basah kuyup, kalau aku dah lama sejuk beku.

Sorakan mereka, jerit pekik mereka membuatkan aku lebih rasa terharu, kalau aku, dah lama aku akan rasa penat, dah lama aku akan hilang suara, bayangkan selama hampir 2 jam non stop melompat, menjerit, bersorak, dengan pelbagai gaya dan aksi, dengan penuh keterujuaan dan bersemangat, dalam hujan lebat yang menggila, masih sanggup bertahan sehinggalah tamat permainan.

Aku dan suami pun walaupun sekadar kena tempias hujan semata, sanggup berpindah tempat duduk ke tempat yang lebih tertutup dan selamat daripada tempias hujan, tapi penyokong Malaysia yang lebih dikenali sebagai Ultras Malaya sanggup hadapinya dalam keadaan petir dan kilat yang sabung menyabung. Aku jadi sangat kagum dengan semangat juang mereka. Kalau aku di tempat mereka, dah lama aku duduk, sebab ada kerusi kan, dah lama aku cabut sebab hujan lebat, dah lama aku diam tak berbunyi sebab aku dah penat menjerit sejak game bermula, dah lama aku kaku tak bergerak sebab aku dah penat buat aksi yang pelbagai, so aku nak cakap sekali lagi, aku kagumlah dengan mereka. Tahniah kerana membuktikan ketaksuban mereka.

Dan aku dapat satu iktibar di sini, kalau mereka sanggup buat apa sahaja demi pasukan tersayang, sanggup bersusah payah demi pasukan tersayang, sanggup basah bersama demi pasukan tersayang, sanggup menjerit dan melaung-laungkan nama pasukan tersayang, sanggup berdiri sepanjang hampir 2 jam untuk pasukan tersayang, sanggup hilang suara demi pasukan tersayang, sanggup bla bla bla untuk pasukan tersayang, aku pun tentu boleh kan, buat macam mereka demi agama yang tersayang

Terima kasih kepada Ultras Malaya atas semangat juang anda yang telah membuka minda aku. Katakan boleh, aku juga mampu lakukannya, cuma cara aku mungkin agak berbeza mengikut kesesuaian.

Akhirnya Malaysia berjaya mengalahkan Laos 4-1 dalam hujan lebat yang menggila itu. Dengan angin kencangnya, dengan padang yang becak dan berlumpur, dah macam main dalam bendang je aku tengok. Gelagat player kedua negara tersebut menjadi isu dan satu bahan lawak di antara penyokong Malaysia, antaranya bola yang 'malas nak bergerak' di dalam hujan lebat menggila itu menjadikan player diketawakan, dah macam sesi Maharaja Lawak pulak. Hahaha. Aku tak pandai nak gambarkan situasi tersebut, tapi nilah 1st time aku tengok game bola secara live, penonton beramai-ramai ketawakan player yang beriya dan bersungguh menendang bola ke sana ke mari, tapi nampak seseolah bola tu pula macam tak mahu bergerak  ke mana-mana pun.

p/s : Ada penyokong yang berbunyi, agaknya player Malaysia ni kena main dalam padang yang basah dan becak macam tu kot baru beriya nak score gol, feel macam main kat kampunglah.



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semangat itu kadang2 membantu sesebuah kejayaan... kan :D
tapi tak semua orang mampu dan mahu buat ~

Wanita Bertudung Hijau berkata...

manje : betul tu, secara tak langsung membantu sekeliling :-)

Hidayatullah berkata...

wah.. romantiknye.. haha.. tautan hati tu novel jiwang ke.. kwn2 ada suh bace

Wanita Bertudung Hijau berkata...

hidayatullah : boleh baca di sini http://wanitabertudunghijau.blogspot.com/2011/10/tautan-hati.html ttg novel ni, menarik novel ni utk tambahkan info ttg agama Islam :-)