~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 6 Julai 2011

6 Perkara Dari 6 Perkara

Dari umar rhu, Sesungguhnya Allah S.W.T menyembunyikan 6 perkara di dalam 6 perkara:

1. Allah menyembunyikan redhaNya di dalam suatu ketaatan di antara berbagai ketaatan agar manusia bersungguh-sungguh dalam ketaatan dengan harapan bertemu dengan keredhaan Allah S.W.T

Maka tidak diperbolehkan bagi kita meremehkan suatu perbuatan taat, walaupun sangat kecil, kerana sesungguhnya boleh jadi keredhaan Allah S.W.T ada pada ketaatan kecil itu.

2. Allah menyembunyikan marah-Nya didalam suatu maksiat di antara pelbagai perbuatan maksiat, agar manusia menjauhinya kerana kuatir terjerumus di dalamnya.

Maka seseorang tidak boleh meremehkan maksiat meskipun sangat halus, kerana sesungguhnya ia tidak tahu bahawa kadangkala dalam perbuatan itu terdapat kemarahan Allah S.W.T.

3. Allah menyembunyikan lailatul qadar didalam bulan ramadhan, agar manusia bersungguh-sungguh dalam menghidupkan seluruh bulan ramadhan dengan beribadah. Kerana sesungguhnya ganjaran ibadah sunnah sama seperti ganjaran ibadah fardhu di bulan lain, sebagaimana disebutkan dalam hadits.

Bahkan Syeikh An Nakho’i berpendapat: “Satu rakaat di bulan ramadhan itu lebih utama dibandingkan seribu rakaat di bulan lainnya dan satu ucapan tasbih di bulan ramadhan itu lebih utama dibandingkan seribu tasbih di bulan lain”

Dan agar mereka bersungguh-sungguh menghidupkan malam-malam bulan ramadhan dengan harapan mereka akan berjumpa lailatul qadar. Kerana malam itu lebih baik dari seribu bulan, iaitu 83 tahun 4 bulan.

Di dalam hadits Imam tabrani, secara marfu’ sampai kepada Rasulullah S.A.W, disebutkan: “ Sesungguhnya orang yang berzina di bulan ramadhan atau meminum minuman keras, maka akan dilaknat oleh Allah dan makhluk yang ada di langit sampai datang bulan ramadhan seterusnya”.

Kerena sesungguhnya orang yang mati sebelum ia menemui bulan ramadhan, maka ia tidak mempunyai kebaikan disisi Allah S.W.T, yang dapat membuatnya takutkan neraka. Kerana itu bertakwalah kepada Allah di bulan ramadhan, kerana sesungguhnya segala amal kebaikan dilipat gandakan di bulan itu, sesuatu yang tidak dapat dilipat gandakan di bulan lainnya, dan begitu juga dengan amal kejahatan.

4. Allah S.W.T menyembunyikan para wali-Nya di tengah-tengah manusia

Supaya mereka tidak meremehkan seorangpun diantara mereka, dan supaya mereka mencari doa dari sebahagian mereka dengan harapan akan berjumpa dengan seorang wali. Maka tidak boleh seseorang meremehkan seorang manusia, kerana sesungguhnya dia tidak tahu, boleh jadi orang itu termasuk wali-wali Allah S.W.T.

5. Allah S.W.T menyembunyikan kematian di dalam umur, maka seharusnya setiap orang hendaklah mempersiapkan kematian setiap waktu dengan berbagai ibadah, kerana kematian boleh datang secara tiba-tiba.

6. Allah S.W.T menyembunyikan solat wushta, iaitu solat yang paling utama di dalam seluruh solat, iaitu solat fardhu 5 waktu,supaya manusia bersungguh-sungguh menunaikan dengan sempurna setiap solat itu.

Dan AllAh S.W.T menyembunyikan namaNya yang agung di dalam semua nama-Nya, agar manusia bersungguh-sungguh di dalam berdoa dengan semua namaNya, dengan harapan mereka dapat menjumpaiNya

Dan Allah S.W.T menyembunyikan saat termakbulnya doa pada hari jumaat, agar manusia bersungguh-sungguh berdoa pada hari itu.

Dan Allah S.W.T menyembunyikan As Sab’ul Matsani (Tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang) di dalam sejumlah surat Alquran, agar manusia bersungguh-sungguh di dalam membaca seluruh surah al quran.

(Diambil dari kitab Nashoihul Ibad, Syaikh Nawawi Albantani)

5 ulasan:

fuad ansari berkata...

terima kasih.. perkongsian yg menarik.. sbb tu pentingnya usaha atas iman.. kerana iman membolehkan kita meyakini segala yg disembunyikan..

p/s: banyak sungguh entri kamu pada hari ini.. belum sempat komen entri terdahulu, sudah ada entri yg baru..(",)

cikceriacorner berkata...

time kasih untuk info ni..hehhe...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

fuad : hehehehe,mari kita selalu check iman kita :-)

cik ceria : sama2 :-)

RULZA berkata...

alhamdulillah menarik sekali...:)

Wanita Bertudung Hijau berkata...

rulza : sekadar berkongsi :-)