~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 8 Julai 2011

Tolonglah baca al quran setiap hari

Syafaat 10 anggota keluarga ke syurga. Dari Ali bin Abu Talib,katanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya "Barang siapa membaca al-quran dan menghafalnya, Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi hak syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya, mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk syurga.(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmizi).

Berada dalam rahmat Allah.Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya : Tidak ada orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca dan mempelajari al-Quran,kecuali mereka akan memperolehi ketenteraman,diliputi rahmat,dikelilingi para malaikat dan mereka sentiasa disebut-sebut oleh Allah di kalangan para malaikat (yg di langit).(Riwayat Muslim, At-Tirmizi,Ibnu Majah dan Abu Daud).

Diberi ganjaran pahala mengikut setiap huruf yang dibacanya dengan balasan pahala yang berlipat kali ganda.Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. ;katanya Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya"Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah(al-Quran),maka dia akan memperolehi pahala satu kebajikan dan setiap satu pahala itu digandakan sepuluh kali.Aku tidak mengatakan bahawa Alif,Lam,Mim itu satu huruf,tetapi Alif itu adalah satu huruf,Lam satu huruf dan Mim satu huruf.(Riwayat At-Tirmizi dan Ad-Darimi)

Dianggap sebagai keluarga kesayangan Allah. Disabdakan oleh Rasulullah s.a.w , dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga yang terdiri daripada makhluk manusia.Lalu Rasulullah ditanya"Siapakah mereka itu ahai Rasulullah s.a.w.?Jawab baginda"Mereka adalah keluarga Allah dan orang istimewa bagi-Nya.(Riwayat Ahmad,Ibnu Majah,Ad-Darimi,Al-Hakim dan An-Nasaie).

Al-Quran sendiri akan memberi syafaat kepada pembaca dan penggemarnya di hari kiamat.Daripada Abu Umamah al-Bahili r.a. katanya: Aku mandengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Bacalah Al-Quran,sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat bagaikan pemberi syafaat kepada tuannya.(Hadis riwayat muslim)

Dipakaikan mahkota pada hari kiamat.Daripada Mu'az bin Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang membaca Al Quran dan beramal dengan apa yang terdapat di dalamnya,Allah akan memakaikan kedua ibu bapanya dengan mahkota pada hari kiamat kelak.Cahaya mahkota tersebut lebih indah daripada cahaya matahari terhadap rumah-rumah yang ada di dunia.Maka apakah pandangan kamu tentang balasan yang akan diperolehi oleh orang ang membacanya sendiri? (Hadis riwayat Abu Daud)

4 ulasan:

RULZA berkata...

sedih je bila baca ni..sebabnya masa saya bujang2 dulu mesti ada masa baca quran setiap hari..tapi bila ada anak ni badan penat sangat2..selalu bila menyusu anak masa malam untuk tidurkan saya pun terus tertidur..kalau lepas solat magrib pun jarang nak jumpa lapang..anak-anak yang tak berhenti keperluan..sekarang ni seminggu pun dapat 2 3 kali je..tupun baca surah2 pendek atau sambung baca je tempat akhir kita baca...harap2 lepas ni adalah kelapangan sebab anak-anak dah makin besar dah..kalau dapat baby pulak taktaulah hihi..kena uruskan masala sebenarnya dan kuatkan tenaga badan nih....:)

tapi sebenarnya waktu siang tu pun boleh kan sebenarnya..ambilah masa 10 minit je.. :) huhu..sebab dah terbiasa buat antara magrib dan isyak lansung jarang/lupa nak buat pada siang hari..

Wanita Bertudung Hijau berkata...

rulza : tak apa, paham, sy esok ada anak tak tahulah mcm mn

maka kelapangan yg Allah kasi ni sy cuba nak maksimakan dgn beribadah

insyaallah

korang ada anak, menjaga anak pun dah satu ibadah besar kan

jelesnya sy :-)

RULZA berkata...

takpa-takpa..WBH..insyaallah pasti tak lama lagi ada rezeki..:) amin

Wanita Bertudung Hijau berkata...

rulza : amin gak :-)