~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 23 September 2011

Tazkirah tentang makan, makan dan makan

Allah kan dah cakap setiap perbuatan yang kita lakukan kat dunia ni akan dihisab walaupun sebesar zarah, tak kiralah samada perbuatan itu baik ataupun jahat.

Pagi tadi tazkirah ustaz adalah berkisar mengenai makan dan minum, maklumlahkan, bulan syawal di kenali sebagai bulan melantak sesedap rasa.

Ustaz cerita, ada 3 jenis makan yang Allah tak kan hisab, iaitu :-

1- apabila kita makan semasa berbuka - dengan syarat makanan tersebut halallah kan dan kenalah ada adabnya dan etikanya seperti baca doa sebelum dan sesudah makan. Mentang-mentang takkan dihisab, tak nak baca doa, tak berkatlah pula rezeki tersebut.

2- makan bersama tetamu

3- makan dengan kanak-kanak termasuklah anak atau adik sendiri.

3 perkara di atas takkan dihisab oleh Allah. Tu janji Allah, so, moral of  the story, mari kita amalkan.

Sebenarnya, masih ada banyak tazkirah yang disampaikan, aku simpan kat minda aku dulu, sebab aku tak ada idea nak susun ayat :-)

p/s : oh ya, ustaz ada cakap, kalau memberi makan kepada sesiapa yang lapar sehinga kenyang, Allah jarakkan api neraka daripada kita, jaraknya ialah 2 parit. Tahu tak 2 parit tu bersamaan 500 tahun kat dunia. Selamat menjamu orang makan ya. (jangan lupa jemput aku, ngeh ngeh ngeh!)

2 ulasan:

UMMI YL berkata...

itu baru bab makan kan..subhanallah...

belum lagi hal-hal kebaikkan yang lain...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

rulza : ahhh, betul tu :-) Kasih sayang Allah sgt2 luaskan :-)