~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Jumaat, 4 November 2011

Dosa yang dihapuskan

Selamat Hari Raya ye kawan-kawan tersayang. Bestkan pada yang dapat balik kampung, tak kiralah kan kampung sendiri atau kampung pasangan, tapi manfaatkanlah raya yang mulia ni. Pada yang dalam perjalanan pulang ke kampung, aku doakan agar selamat tiba ke destinasi. Jangan lupa baca doa naik kenderaan, itukan sunnah baginda Rasulullah SAW.

Kenapa kita kena baca doa naik kenderaan? Kerana pada masa dalam perjalanan itu, kita bergantung keselamatan kita secara sepenuhnya pada Allah. Contohnya, walaupun kita dah berhati-hati, kadang-kadang kerana kecuaian orang lain, kita yang terlibat sama dalam insiden yang tak diingini, ye tak? Maka, bertawakallah pada Allah sepenuh jiwa. Tapi janganlah bertawakal semata, kita juga patut mematuhi peraturan jalan raya, kalau langgar lampu merah, jangan salahkan Allah kalau berlaku kemalangan. Kalau tak patuhi had laju menyebabkan kita kemalangan, jangan salahkan Allah. Kalau tak servis kereta, jangan salahkan Allah kalau tiba-tiba brek tak berfungsi. Memandu juga salah satu daripada cabang ibadah, tapi perlu kena caranya ye tak?

Sebelum memulakan perjalanan, pastikan rumah dikunci dengan sewajarnya, ustaz kata masa nak kunci rumah, bacalah ayatul kursi dan doa keluar daripada rumah, jadikan amalan, kerana kita juga bergantung sepenuhnya keselamatan rumah kita kepada Allah, maka pentingnya di sini membaca doa tadi, orang yang tak nak berdoa adalah manusia yang ego, kata ustazlah. Allah suka pada hambaNya yang suka meminta-minta.

Aku rasa, esok adalah hari yang dinantikan oleh ramai orang, aku rasalah. Sebab apa aku kata begitu, esok adalah hari yang mustajab berdoa, bukan hanya terhad kepada mereka yang sedang menunaikan haji sahaja, tapi pada umat dipelosok dunia. Langit akan terbuka untuk melepaskan doa-doa kita ni. Esok juga hari yang disunatkan untuk berpuasa. Ustaz kata barangsiapa yang berpuasa esok, Allah akan hapuskan dosanya setahun selepas dan setahun yang akan datang (kecuali dosa besar, kenalah banyakkan bertaubat), best tak? best tak? Untunglah kepada yang berpuasa esok, alahhh berapa jam sangat je nak puasa pun, musim hujan begini tak terasalah sangat haus dan lapar ye tak? Pada yang ada kudrat dan kelapangan, kejarlah pahala yang satu ini, mana tahu tahun depan tah-tah tak jumpa lagi tarikh 9 Zulhijjah

Esok aku pun akan balik kampung. Dah lama sangat raya korban aku tak bali kampung, selama ni raya kat KL je sangatlah membosankan, sebab jiwa aku ni jiwa anak kampung sejati. Hahaha.

Oh ya aku nak ingatkan, pada yang berjaya tunaikan puasa esok, janganlah selepas ni konon ada lesen besar nak buat dosa ye, walaupun dosa tahun depan dah terampun. Ingat tu. Kalau buat dosa, hati akan gelap, hati akan jadi keras, kalau hati gelap dan keras, hidayah payah nak serap masuk, so jangan nak salahkan Allah konon Allah tak nak bagi hidayah pada kita.


2 ulasan:

kakcik berkata...

Salam Aidil Adha, WBH. Selamat balik ke kampung dan selamat walau di mana juga...

Wanita Bertudung Hijau berkata...

salam aidiladha utk akak juga, semoga ceria dan bahagia di hari raya :-)