~ JANGAN LUPA MENGUCAPKAN SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BAGINDA RASULLULLAH S.A.W. DAN KELUARGA BAGINDA SEMASA MEMASUKI BLOG INI :-)~

Rabu, 23 November 2011

Pinjam atas pinjam apa hukumnya?

Korang faham tak soalan aku? Hahaha. Aku ni bukannya jenis reti menyusun ayat secara sempurna. Tapi, aku harap korang fahamlah kot soalan tajuk di atas. Ok gini, aku explain lagi, contohnya begini, B pinjam pengetip kuku A, dan B kasi pinjam pengetip kuku A kepada C, apa hukumnya?

Mungkin korang dah sedia maklum dengan jawapannya. Mungkin aku je yang belum tahu perihal ini. Dan sebenarnya baru semalam aku dapat tahu, soalan tadi jawapannya akan jatuh kepada haram sekiranya B memberi C pinjam / mengguna pakai pengepit kuku A tanpa izin / tanpa kebenaran atau tanpa pengetahuan A. Kalau atas izin dan kebenaran tu lain ceritalah. Yang salah di sini adalah B lah. A tetap akan dapat pahala walaupun tanpa izin dan pengetahuannya.

Sebenarnya, ustaz kata benda ni nampak remeh, tapi impaknya sangat besar. Ustaz kata cuba kamu check dah berapa tan koleksi dosa kamu dalam perkara remeh sebegini je. Tu baru kisah pengepit kuku, belum masuk buku, kitab, majalah dan lain-lain yang kita beri kepada peminjam C tanpa pengetahuan tuan empunya.

Adoilaa, aku sesungguhnya baru tahu. Betapa banyaknya dosa aku, so aku nak share di sini sebelum dosa-dosa kita merebak dengan lebih luas.

Panjangkan info ni kepada kawan-kawan yang lain la. Ustaz sekadar bagi contoh pengepit kuku, buku dan majalah, belum masuk benda atau material yang jauh lebih besar lagi. Ustaz kata, dalam Islam, banyak perkara remeh yang kita abaikan secara sedar atau secara langsung, maka dosa pun berdere-deret, so lepas ni jangan buat lagi.

Aku ingatkan diri sendiri juga ni.